torsdag 22 oktober 2009

Kvinnors plats i samhället vapen för Kairos kvinnor


Med hänsyftning till kvinnan som mannens dotter eller syster tar kvinnor i Kairo strid mot männens sextrakasserier.

De talar inte om sig själva som egna självständiga individer, utan måste referera till en ganska så för deras syften tandlös idé om kvinnan som mannens ‘ägodel’ och som han i sin roll som far och bror är satt att beskydda.

Varje tid kanske kräver sin egen tolkning, vad vet jag, men man missar förmodligen målet för inte brukar döttrar och systrar klara sig så väldigt bra i muslimska länder, liksom kvinnor för övrigt knappast gör.

Det spelar ingen roll att de bär slöja, de är lovliga byten för männen ändå, uppenbarligen.

”Jag är ingen gathund. Unge man, jag kunde vara din syster! Äldre man, jag kunde vara din dotter! Visa respekt för mig och för dig själv!”
Texten ovan står på flygblad som Mona Hanafi el-Siofi och hennes vänner delar ut till män i Kairo som ropar otidigheter efter dem, gör obscena gester eller tafsar. Det skriver den egyptiska nyhetssajten bikyamasr.com.”


Kvinnor tar strid mot sextrakasserier,
Sydsvenskan




Autentiska rättsfall i Egypten, Hedersrelaterat våld
Huvudduksmartyren visar på en omöjlig kvinnosyn, Hedersrelaterat våld
Svenska män mindre mulliga mansgrisar, Varjager

0 kommentarer:

Skicka en kommentar