söndag 1 februari 2009

Tysk imam om Hitler: "Den mannen var en hjälte, nästan en muslim. Jag är en av hans fans"

"Judarna är Allahs fiender," sade Ismael Gharaballi under gudstjänst i en moské i Bielefeld, Tyskland. "Det är inte bara min tro, men också Allahs övertygelse", förklarade den palestinske imamen och Hamas-aktivisten medan han viftade med Koranen. Församlingen på cirka 200 ropade öronbedövande, "Allahu Akbar!"

Sedan hänvisade Gharaballi till en annan sida i Koranen och läste,

"...och döda dem (han förklarade att detta innebar de otrogna, särskilt judarna) var som helst ni möter dem och kasta ut dem därifrån de slängde ut er" (Sura 2, vers 191). "Vad väntar ni på?" ropade han. "Allah ber oss att döda dem. Man kan inte ha fred med judarna."

Efter bönerna närmade jag mig Gharaballi i moskéns cafeteria och frågade honom om han menade det på allvar, det han just predikat. "Det är klart att jag gör. Det är inte vilken bok som helst. Det är Allahs ord." Så jag frågade honom om han skulle döda en jude här i Tyskland. Han svarade: "Ja, särskilt de israeler som ockuperar arabisk mark." Jag påminde honom om att detta skulle innebära mord och att han skulle sättas i fängelse för det. Ismael svarade ilsket: "Jag bryr mig inte. Koranen är vår lag och grundlag och allt annat är struntprat." Samtidigt som han hänvisade till Hitler sade Ismael till mig: "Den mannen var en hjälte, nästan en muslim. Jag är en av hans fans."

Läs mer här

- - -

Just nu under pågående konflikt på Gazaremsan när antisemitismen har blivit vardag i Europa upphäver påven bannlysningen av Förintelse-förnekaren biskop Richard Williamson. Är det ett led i katolska kyrkans dialog/dialögn med islam? Islamister som Irans president Ahmadinejad hamrar ju ständigt in lögnen att nazisternas folkmord på judar aldrig har ägt rum.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar