fredag 6 februari 2009

Polisens maktlöshet är det verkliga problemet


Från Skjoldungen på Hodjas blog:

Under en av de otaliga intifadorna i Malmö filmade en polis några kulturberikare med sin videokamera. Polisen satt inne i en buss tillsammans med sina kollegor och filmade ut genom rutan. Under tiden pågick en verkstadskonversation där man dryftade de heliga krigare som rusade runt och deras fromma verksamhet - som att kasta flaskor, stenar och fyrverkeripjäser, antända bränder, tjuta och skrika och vad nu hör till i de kretsarna.

Men istället för att omtala en av de allra heligaste religionsutövarna med till exempel "Denna olyckliga, EU-anpassade och missförstådde unge man" använde en polis den något kortare versionen, nämligen "Blatte-Jävel". Dessutom meddelade han vad man eventuellt kunde göra för att integrera denna lysande representant för Fredens Religon™, nämligen att ge honom en god omgång stryk.

Läs mer: Dialog eller dialögn?

13 kommentarer:

Anders sa...

Så ni vet precis vilka individer som polisen pratade om och vilka värderingar dom hade?

Anonym sa...

Jag har ingenting emot invandrare men i Sverige har tyvär våra politiker en enorm förkärlek till invandrade män från Afrika och Mellanöstern.
Just denna grupp som mer eller mindre ALLTID ställer till med oerhörda problem.

Knute sa...

Till Vilse:

orsaken till kravallerna var att polisen stängt en källarmoské, eller hur? En moské som drev en Koranskola som predikade fundamentalistisk islam, dvs oheligt krig mot de otrogna.

Men det är möjligt att polisen pratade om de autonoma Afa-typer som var med. De kanske inte har hämtat sina våldsförhärligande värderingar ur Koranen, men nog verkar de lika självrättfärdiga och uppfyllda av en "helig" vrede.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ja du Knute, vad ska man säga... dom blev vräkta o sen ställer dom till med ett helvete, o blir nån sorts hjältar??

Hade jag blivit vräkt från min lägenhet o sedan ockuperat den hade jag blivit inlåst. När muslimer gör det är det ok - o säger man något då (tex blatte som dom gärna kallar sig själva) - då e man rasist/nazist/fascist o massa andra -ister...
Men ingen öppna käften när polisen sket i att skydda israelernas lagstadgade manifestation, nä man lät muslimerna kasta sten o sabotera tillställningen - fy f-n va jag mår illa av att se eländet, man ska skydda de onda o fördöma de goda - snedvridet jävla samhälle Sverige har blivit.

Knute sa...

Jag tog bort en kommentar som använde uttrycket "judelakejer" om "liberaler".

Är det så tongångarna går numera? Både till vänster och höger, men faktiskt mest till vänster. Sossar, vänsterpartister, miljöpartister verkar ha gjort islams sak till sin.

Media som hetsar mot Israel har stort ansvar i att judar i allmänhet får skulden för allt mellan himmel och jord. Antisemitismen är ett tankevirus som ger den drabbade en känsla av att få förklaring på allting, att det är den stora judekonspirationen som ligger bakom allting. Men tankevirus är farliga och gör folk dumma.

Anonym sa...

Gris eller Apa vad är skillnaden ?

Mer makt åt polisen !

Anonym sa...

Det stora problemet med Rosengårdskravallerna var givetvis förstörelsen, alla bilbränderna, de sönderslagna skyltfönstren o.s.v. Polisens jargong användes i en extremt pressad situation och ska inte användas som "bevis" för deras förmenta rasism. Det är typiskt media att skona busarna och istället hacka på dem som försöker hålla ordning på gatorna.

Anonym sa...

rasisterna verkar ha kommit igång

Anonym sa...

Vad man sällan tänker på visste poliserna om att denna film skulle användas i bevissyfte i rätten? Förstår de att det säger är av den sorten att det inte bör komma till allmänhetens kännedom. Om de verkligen begrep detta, var detta uttalande oerhört klumpigt. I det andra fallet bör de nog kolla extra nog innan de sätter igång kameran. De bör ju begripa att de blir filmade själva också...

Anonym sa...

Varför förväntas poliser vara bildade och varför skall polisers bildning jämt överskattas i debatten? Jag tror att Neger Niggersson har sitt ursprung i att en inte allt för bildad polis på ett eller annat sätt fått för sig att NN betyder Neger Niggersson. NN är ju en vanlig förkortning som många av oss använder, medan få vet vad det egentligen står för, så varför skall vi förvänta oss detta av poliser? När det sedan gäller Oskar Neger, så kommer ju bokstaven O efter bokstaven N och därför är det naturligt att när NN är upptaget så skriver man ON (jag skulle själv föredra NO, men jag tror inte att man kan begära för mycket av polisens utbildningsmaterial). Vi har många gånger fått höra att polisens språktest är svårt för blivande poliselever. Hur skulle det vara om polisskolorna hade språkutbildning för blivande poliser? Jag tror att det behövs, framförallt att förstå olika svenska dialekter, talesätt och tänkesätt. För när jag hörde bandet från polisbilen så uppfattade jag, som skåning, det mera som ett ogillande av några personers uppträdande än som någon form av rasism eller hot. Men våra dialekter är olika så därför förlåter jag nollåttorna om de tolkar snacket på sitt sätt. Personligen gissar jag att det förekommer många mycket mera graverande uttalanden på de kvinnliga polisernas tjejträffar. Där kanske apa betyder möjlig rival. När får vi höra ett band från en sådan tillställning? Bröt jag nu mot jämställdhetssträvandena inom kåren?

Nu skall de ha en förundersökning för att få reda på om någon polis gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp. Men det är väl inte straffbart att vara obildad. Detta är verkligen tur, för om det varit kriminellt att vara obildad kanske vi inte haft tillräckligt med fängelseplatser för alla riktiga kriminella. Oaktat detta, den här förundersökningen intresserar mig. En fråga som jag ställt mig är om det finns någon förteckning över vilka ord eller ordval som anses vara förnedrande? Jag skulle gärna vilja se en sådan. För hur skall man annars kunna avgöra om något är förnedrande? För mig kan aldrig ett ordval vara förnedrande eller hets mot folkgrupp, det måste vara kontext och avsikt som avgör sådant. Våra rättsvårdande myndigheter kan väl inte låta godtycket avgöra? Jag är rädd för att vi inte har någon objektivitet här i landet och agendan sätts ofta av de som skriket högst. Efter lite eftertanke slår det mig att jag tror att de låter mediadervet leda sig och sedan får godtycket avgöra. Det är ju inte helt ovanligt att beslutsfattare beslutar i den riktning vinden blåser, såvida de inte väntar till den bedarrat.

Nu kommer vi till piketpoliserna som firade kursavslutning. Det är väl inte ovanligt att man spexar lite vid sådana tillfällen. Ni minns väl Ingvar på sossekongressen. Själv minnas jag hur vår tropp en vårmorgon dansade nakna runt vår 12 cm granatkastare sjungande King Lois sång ur Djungelboken men en text som vi själva modifierat en aning. Egentligen var det någon slags fruktbarhetsrit, där ett gäng unga killar uttryckte sin önskan om att kunna prestera sitt bästa - jag vill ju va sooooom duuuuu. Tänk om någon av oss blivit poliser, då blir den videorullen säkerligen något för vän av ordning att uppmärksamma drevet på.

Anonym sa...

USA släpper in stora mängder högutbildade människor i deras bristyrken.

Här släpper vi helst in analfabeter som hela livet skall gå på socialbidrag och plundra på fritiden.

Anonym sa...

Jag tycker också det är extremt underligt att svenska politiker har den kärleken till stora population av manliga befolkning som kommer från Nordafrika och mellanöstern (förutom Iran). Vad är det 9 av 10 som kommer från dessa trakter är ensamstående män.

Skicka en kommentar