lördag 12 januari 2008

På TV idag: Våldsindoktrinering med dold agenda

Faktum är att Sveriges television visar mer våld än motsvarande kanaler i andra europeiska länder. Inte minst våld mot kvinnor.

Nu stödjer jag mig inte på någon annan forskning än mina egna erfarenheter av att ha bott längre tider i olika länder och glott ganska mycket på TV, också via kabel, parabol och internet.

Domaren Ekstedt som i en artikel i Svenska Dagbladet klagar över TV-våldet har definitivt inte fel.

Det är inte bara underhållningsvåld som serveras oss, nej våldet är lika vanligt i nyhetsprogram och samhällsprogram.

Journalisterna älskar att visa långa bildsekvenser av döda människor, elände och krig och sprängning. Barnen ska titta på det. I skolan ska barnen indoktrineras med det.

Varför utsätts vi för detta? Min teori är att de vill få folk upprörda och därmed svälja den politiska agenda som lärs ut på journalisthögskolan, i folkmun kallad kommunisthögskolan.

Deras dolda avsikter gör att vi aldrig får några vettiga analyser i TV om varför gatuvåld och våldtäkter har blivit vanligare på senare år. Vi får inte veta vilka förövarna är, vilken kvinnosyn de har, vilken slags moral de uppfostrats med. För mig verkar det som de våldsamma TV-programmen utformats med dessa våldsdyrkare som målgrupp.

LÄS VIDARE >>
.