söndag 7 februari 2010

Länkning förbjuden

Bild Lekmashop.se


En intressant diskussion har seglat upp på bloggen Hippie Tanten. Damen ifråga har uppenbarligen haft fräckheten att lägga in en länk till sin blogg från en artikel på sajten Newsmill. Men det föll inte artikelförfattaren i smaken då han inte vill bli förknippad med islamkritik, med någon som lägger mer ved på elden "Islamhatet". Det är förtal och straffbart enligt vår svenska lagstiftning, menar han. En advokat kommer att bli inkallad i ärendet om inte Hippie Tanten tar bort sin länk på Newsmill.

"Hatet mot islam" är numera ett egennamn så till den grad att den kräver en initial. Det är intressant med denna mångkultur, vi får så många nya begrepp och nya skrivsätt som vi svenskar måste anamma(?).

Jag ska defintivt inte länka till artikeln på Newsmill, så advokaten behöver inte kontakta mig iallafall. Men jag har uppfattat Newsmill som en öppen och allmän sajt dit man får länka och att man får använda de artiklar som publiceras där på sedvanligt sätt. Men nu är också en länk inte lämplig då den kan förknippas med en artikelförfattare på ett icke önskvärt sätt. Ett olycksfall på Newsmill, är det islamisten(?) i artikelförfattaren som drar gränserna för yttrandefriheten?

Vad har nu Hippie Tanten tagit sig för med som kan skada denna muslim?
Klicka och läs hennes blogginlägg: Dra en gräns - Det är inte OK att dölja ansiktet.
Klicka också neråt i kommentarerna under blogginlägget och förundras...




Update, Knute skrev ett inlägg på EKP med anledning av detta mitt inlägg och artikelförfattaren på Newsmill menar att Hippie Tantens inlägg är "farligt nära hets mot folkgrupp", enligt en kommentar han lämnat på EKP. Klicka och läs Knutes inlägg:
Terroristhot för att få oss att tala med varandra?

© Copyright UltraV

6 kommentarer:

Ann-Marie sa...

Kära nå’n då så rasistisk får man faktiskt inte vara! Och så har Hippie tanten blivit anmäld också!

Den där Daniel har i alla fall rätt i en sak: "Det går inte längre att stoppa alla kulturer i en och samma " gryta " och hoppas att det inte uppstår konflikter för det kommer oundvikligen att göra”. Nej just det, men om man tar seden dit man kommer, gör rätt för sig etc.. så blir det inga eller i alla fall långt mindre konflikter.

From Sweden with Grief sa...

Ja, jag trodde inte mina ögon igår eftermiddag då jag läste detta. Jag var bara tvungen att skriva om det och släpa fram det i ljuset. Jag kom till bloggen Hippie Tanten genom en länk från tidningen Dagen, tror jag. Jag ser idag att andra bloggar skriver om detta och de plankade väl på denna bloggen eller EKP kan jag tro.

Jag tycker det är obegripligt att Newsmill inte uppmärksammat detta makabra och att man låter folk härja runt som denna Daniel får göra. Det är ju nästan hets mot folkgrupp, menar han. Vad vill han göra då? Skjuta på gränserna så även denna lilla islamkritik som Hippie Tanten ägnade sig åt ska bli straffbart? De verkar slå vilt dessa muslimer för att islamisera Sverige, annars är de lite virriga. Eller, vad sysslar de med?

Jag vet många som delar Hippie Tantens åsikter eftersom jag rör mig i flera olika sammanhang, på universitetet, bland forskare, feminister, kyrkfolk och den vanlige svensken som är min granne och min vardagsmänniska som jag möter i vardagssammanhang. Jag säger därmed inte att jag vet vad alla tycker och tänker, men om jag gör en sammanfattning av alla röster och alla resonemang jag hört de senaste åren så ligger iallafall denna Daniel rätt risigt till.

Det ska bli intressant att se om det händer något mera, obehagligt är iallafall att även nära hets mot folkgrupp numera anmäls och möjligen också kommer att granskas. Gränserna förskjuts hela tiden till muslimers fördel och politikerna och DO hejar på dem friskt.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Det är numera Sanningsministeriet som bestämmer vad som får och inte får sägas.

From Sweden with Grief sa...

En annan sak som börjar diskuteras bland invandrare och som de anger som skäl till varför vi svenskar måste ta emot de som vill hit, och varför vi måste förändra det svenska samhället till att bli mer demokratiskt, det vill säga mer muslimskt, det är att vi har levererat vapen till deras hemländer. Vi är därmed rasister och främlingsfientliga och har en lång tradition som rasister.

Jag såg att denna Daniel framförde detta i sin Newsmill-artikel.

Jag vet tyvärr inte exakt vart de vapen vi tillverkat hamnat, men om man ska bemöta denna syn så måste man ju isåfall resonera så här;

Det enda som Sverige har bidragit till det är ett ge dessa länder effektivare vapen, men de krig mellan stammar och mellan länderna, det står dessa människor för själva. De hade mer primitiva vapen förr, men dödandet stod och står de för själva. Så jag förstår inte vad rasism och främlingsfientlighet har att göra med vapenexport. Är det någon annan som förstår?

De är ju våldsamma ändå och dödar varandra med de vapen de har till hands, pinnar, stenar, knivar och annat. Är inte det rasistiskt och främlingsfientligt. Ska man se på ett land med långvarigt våld mellan stammar och folk så är det väl Afrika och Mellanöstern. Eller?

Så det är den som förser stridande med effektiva vapen de som är rasisterna, enligt denna obegripliga teori, och vi svenskar måste nu betala priset för vår rasism genom att ta emot alla som vill hit och dessutom göra det demokratiskt på muslimska villkor! Styrk mig!

Ann-Marie sa...

Ja, man kan ju säga annat än att dom är väldigt påhittiga när det gäller...

Håller fullständigt med dig, UltraV... det enda dom någonsin har varit bra på i MENA-länderna är att kriga och döda varandra. Det är därför det ser ut som det gör där. Om Israel lyckades göra en stenöken till en blomstrande oas så finns det inga ursäkter till varför det inte skulle kunna ske i MENA-länderna också. Men dom har tagit sitt krigande och dödande till väst och det kommer väl inte dröja särskilt länge innan väst är en likadan stenöken...

From Sweden with Grief sa...

Ja, under kriget i Rwanda tvingade man skolflickor att kapa till pinnar i den längd fienden var i. Tutsier och hutuer har markerat olika längd. Sedan förde man pinnarna in i slidan ( som jag minns det iallafall)på flickorna ändå tills det tog stopp på grund av skallbenet. Jag minns inte fler detaljer än de här, men vi fick veta detta genom en rapport som en socialantropolog avgav om folkmordet. Rapporten finns i en antologi som vi hade som kursbok på en universitetskurs i Lund, så den boken är en seriös sådan.

Men jag blev så illamående av det och kan inte ens begripa hur djävulskt folk beter sig med så enkla medel. Genom ändtarmen för man in pinnarna på de pojkar, män man vill döda, vet jag också.

Skicka en kommentar