tisdag 9 februari 2010

Bättre att helvetet är hinsides än här

Vad är helvetet? Det enda som duger att skrämmas med när man har med psykopater att göra.

Jag minns en ung man som jag fått i uppgift att undervisa. Det var i slutet av augusti och det kom in flugor genom det öppna fönstret. Han roade sig med att fånga dem och hålla dem under ett glas på bordet. Sedan plågade han ihjäl dem på olika uppfinningsrika sätt.

När jag påpekade att de säkert kände smärta, fnös han hånfullt. Varför inte slå ihjäl dem med en gång, frågade jag. Då sa han att han såg fram emot att gå ut på gator och torg och slåss, han hade inte medlidande med någon. Men vad med helvetet, sa jag?

Han såg förskräckt ut, det verkade som att han omedelbart fattade. Jag sa, tänk om flugan hämnas på dig efter döden, flugornas gud, eller vem det nu må vara.

Det hjälpte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar