lördag 27 februari 2010

Slår hårt mot de äldres kaffestunder

Migrationsverket räknar med att 3000 så kallade ensamkommande flyktingbarn kommer att söka asyl under 2010.

En annan nyhet idag:

Besparingarna inom äldreomsorgen i Timrå kommun slår nu mot de äldres kaffestunder. Två koppar kaffe och maximalt tre deciliter mjölk per person och dag är ransonen som nu införs.

Har dessa nyheter något samband?

Någonstans måste ju pengarna tas ifrån och då är det lättast att ta från gamla och sjuka för dom orkar inte protestera! Sverige blir sannerligen mer och mer fantastiskt för var dag som går.

(Kommentarer till ett inlägg på EKP)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sorgligt. Även för mig som är relativt ung, tillhör kaffe (och snus), det som gör livet lite mer uthärdligt. Att inte ens kunna kosta på det, till äldre som i viss mån lever på lånad tid är skamligt!

Att vi samtidigt varje år bidrar med 800 miljoner kronor till arabiska terrororganisationer i Palestina gör saken än mer stötande.

/Paraflex

From Sweden with Grief sa...

Ja, Paraflex, det finns inte ord som täcker den vrede jag känner då jag läser detta. Dessa äldre som slitit och betalat in skatt och sedan ska de behandlas på det här viset. Jag blir rosenrasande och får nästan hjärtinfarkt. Sorgligt, skamlig, stötande, rada upp alla ord som finns och det täcker inte det övergrepp på våra äldre som detta innebär!!

Ann-Marie sa...

Min nästan 99-åriga farmor får förlita sig på sig själv och familjen för att få något att äta på dagarna. Hon bor fortfarande hemma men får städ- och tvätthjälp. Någon kommer lagar havregrynsgröt till henne på morgonen, resten av dagen är hon lämnad ensam att försöka laga till något. Varför? Jo för att det inte finns tillräckligt med personal.

Anonym sa...

Tyvärr är det väl så att först, och utan någon som helst diskussion så går pengar till invandring (ca 1,3 mkr per skalle) och efter det, så får skattebetalarna ett visst snålat bidrag och om det trots allt blir något över efter det, så får pensionärerna sitt. Jag blir förbannad över detta. Det är så fel!

- sa...

Du har så rätt. Nåt är fel i det här landet - när man tar in "asylsökande" i parti och minut men sparar in på de som byggt upp landet en gång i tiden.

Naturlitvis finns det samband. Många som kommer hit med sina snyfthistorier lever gott på bidragspengar och dom ska ju tas nånstans ifrån. Skola, omsorg och äldrevård tex..

From Sweden with Grief sa...

Ja, de ensamkommande flyktingbarnen, som folk beundrar för att de kunnat beställa en flygbiljett ta sig till Sverige, vägrar att bädda och städa de ställen de bor på. De har egna kockar som lagar hemlandets mat så de inte ska utsättas för traumat att sakna sitt hemland. De får ringa hem till far och mor och sina släktingar och fruar som de lämnat.

Då en kommun inte hade råd att behålla kocken för dessa hotade kocken med att dessa unga skulle börja misshandla folk på stan och begå rån och inbrott eftersom han hade en social roll för dem, som en som lyckats i Sverige. Han var en förebild för en god invandrare som skötte sig.

Efter detta så har jag ingen respekt för dessa män, som de ju är, som kommer hit. Det är en ren skam att Sverige bara tiger och tar in dessa människor och tillgodo ser deras behov, men sedan ger sig på sina egna som strävat och älskat sitt land och velat ge sina barn och barnbarn en god tillvaro. Och som blev lovade en trygg ålderdom om de betalade skatt. Vad har de nu?

Anonym sa...

Jag blir bestört när jag läser alla kommenterer om sverige och vårt styre. Nästan alla stämmer med min uppfattning om just sverige.HUR kan ett land få så många dumma människor på ledande positioner???Pensionsmyndigheten har anbefallts att dra vissa procent ca 3% från vissa pensioner "nkomsten till staten bär inte kostnaden" HUR KAN sverige DÅ bära alla kostnader som draddar sverig för all invandring

För sverige i tiden, men inte för svenskarna

Arlav sa...

Timrå är ju en gedigen sossekommun.
Där myntades ju uttrycket "Timråkrati" efter att ett kommunalråd (s) sagt att han litar bara på sossar, anställer bara sossar därför att sossar är bättre människor än andra..!
Så nu vet ni det!
Då, tror det var -68(?), utnyttjade man sin majoritet till att ta för sig så många platser i kommunen som möjligt. Anledningen? Se ovan.
Snart får våra gamlingar det som på Kuba..
http://www.dn.se/kultur-noje/den-forbjudna-sanningen-om-kuba-1.307898

Knute sa...

Vänsterpartiet: Bra att “svenska offentliga sjukvårdsresurser används till utländska patienter”

http://blog.jatilllivet.se/wordpress/2010/03/01/vansterpartiet-bra-att-svenska-offentliga-sjukvardsresurser-anvands-till-utlandska-patienter/

Anonym sa...

Min fråga är: vad ska dessa "barn" leva på i fortsättningen, ska de ha socialbidrag hela livet. Något jobb eller bostad finns väl inte eftersom det är c:a 25% arbetslöshet bland våra egna ungdomar. Förresten man undrar om invandrarna egentligen vill jobba, det är bekvämare att sitta på ett hem och bli servad och försörjd. MK

From Sweden with Grief sa...

anonym, nu ska jag verkligen tala ur hjärtat. Muslimer och god arbetsmoral är inte direkt något man kan sätta likhetstecken emellan. Om de nu är så välutbildade och kompetenta varför stannar de inte i Irak och bygger upp landet? FN och EU och många andra ger enorma summor till uppbyggnaden av landet. Man har inte varit i krig sedan 2005, mig veterligt.

Vad har man gjort dessa fem år, tagit sig till Sverige och åker på semester till ett land man absolut inte kan bo i för att man riskerar döden. Ett svenskt pass garanterar dem inte immunitet i landet, så då är väl risken lika stor att de dödas om de åker på semester. Det är en sådan absurd situation att man knappt kan fatta det då man börjar titta lite på det. Varför inte arbeta i Irak istället för att slöa i Sverige?

Jag har möjligen en romantisk syn på krigsslut. Men jag skulle iallafall åka hem och bygga upp Sverige igen om jag tvingats att fly. Särskilt om jag avskydde ett land så mycket som muslimer avskyr Sverige. Jag tror jag har massor att tillföra mitt land och jag är verkligen stolt över det. Dessutom skulle jag inte fly förrän det var helt nödvändigt, jag anser att jag har massor att uträtta i landet om det blir krig med tanke på min utbildning och min bakgrund. Så tror jag många andra svenskar tänker om sig själva också och om sin kärlek till Sverige.

Ann-Marie sa...

UltraV: Du slog verkligen huvudet på spiken, speciellt den sista biten.
“Jag skulle iallafall åka hem och bygga upp Sverige igen om jag tvingats att fly. Särskilt om jag avskydde ett land så mycket som muslimer avskyr Sverige” Och sedan har vi ju semesterresorna; hur ända in i glödheta kan du vara flykting om du kan åka tillbaks på semester??!!!

Anonym sa...

INTE ETT ENDA FLYKTINGBARN OCH ASYLSÖKANDE TILL I DETTA LAND!
DET MÅSTE VARA SLUT PÅ ATT SVERIGE SKA VARA HELA VÄRLDENS SOCIALBYRÅ. VÅRA EGNA GAMLA SOM BYGGDE LANDET LIGGER I LIKSÅR OCH TAS INTE OM HAND! VÅRA SVENSKA UNGDOMAR FÅR INTE EN CHANS MOT EN INVANDRARUNGDOM, DETTA ÄR HELT GALET.

Skicka en kommentar