Av ANTE BERGAN
Som ung hadde jeg en barnetro. Men ved slutten av tenårene, ble
denne satt under press og det endte med at jeg forkastet, først Jesus,
så Gud, før jeg like godt meldte meg ut av statskirken. Sognepresten var
overraskende hyggelig mot meg da jeg troppet opp på kontoret hans.
Selvsagt meldte jeg meg inn i Human-Etisk forbund. Ja, jeg stoppet
ikke der, jeg meldte meg like godt inn i Det norske Hedningsamfunn.
Jeg tenkte at nå jeg var fri – fri fra den forbannede kristendommen
og alt dens vesen. Jeg kunne på trygg, rasjonell avstand le av de
overtroiske kristne og hele deres tøvete gud. Jeg var av den
overbevisning at jeg hadde blitt et mer opplyst menneske, nå som jeg var
humanist.
(Men sa noen noe harselerende om islam eller hinduismen, da fløy jeg i flint. Merkelig nok.)
Så gikk det mange år, og en tvil begynte å snike seg inn. Var jeg så frigjort fra kristen påvirkning som jeg trodde?
Jeg så meg rundt, i eget liv. Jeg syntes jeg så en hel del kristent
vrakgods. Men enda lettere var det å se kristenpåvirkningen hos andre
medhedninger.
Det var så mangt. Dels fant jeg en misjonsiver i HEF. Deres til dels
sterke tro på menneskerettighetene kunne jeg ikke alltid se det
rasjonelle fundamentet for. De var langt mer kritisk til egen kultur enn
til andres. De ble liksom aldri lei av Rudolf Steiners farlige
påvirkning via Steinerskolene, men kritikk av wahabbismens
petrodollerstyrte fangarmer glimret med sitt fravær. De trodde gjerne på
FN med en iver som katolikker tror på paven i Rom. De adopterte
seremonier fra kirken og hadde sin navnedag og konfirmasjonsleire. Jeg
hadde selv vært leder på en slik.
Så kom jeg inn i den liberale fasen: jeg begynte å se alt av
sosialisme som forkledd kristendom, eller rettere sagt, en
millenaristisk og materialistisk form for kristendom. Man hadde kanskje
avskaffet Gud, men gud hjelpe meg her var det mye religiøs iver og
pietisme. Man lot til å ha avskaffet troen på det overnaturlige og
erstattet den med troen på en himmel skapt av menneskene selv. Og et
nytt menneske, fritt for synd. For synden, mente man med Rousseau i
bakhand, var noe skapt av samfunnet. Bare man skaper et perfekt samfunn,
ville man ha skapt et menneske fritt for synd. Homo sovieticus eller
Homo socialdemocratus – vasket ren for alt av synd: rasisme, homofobi,
egoisme, islamofobi. Overtro?
Jeg forsto ikke dette. Hvis man legger Darwins evolusjonslære til
grunn, så hadde vel både fremmedfrykt og egeninteresse sin naturlige
plass i menneskenes verden enda den dag i dag? Er ikke mennesket ifølge
Darwin i stor grad bundet, ja slavebundet av sin natur? Ja, for vi har
vel en natur? Den enkelte kan kanskje til en viss grad forfine egen
natur med mye strev og møye, men å kollektivt avvikle den?
Jeg, i egenskap av å være en som var anti-kristen, ble nå med
nødvendighet anti-sosialdemokrat. Denne ideologien var jo intet mindre
enn en materialistisk forvanskning av kristendommen. Nå stod altså den
indre sosialdemokrat for fall. Han var intet mindre enn et
kvasi-kristent gespenst. Som overbevist anti-kristelig måtte jeg
følgelig ta et oppgjør med ham også.
Men det stoppet ikke der, for noen år senere, kom neste stadium. Det
gikk opp for meg at den mest suksessfulle anti-kristelige bevegelse i
Europa noen gang var hitlerismen. Å, dæven!
Vent nå litt.
Hadde ikke jeg som medlem av HEF visst å påpeke at det stod ”Gott mit
uns” på Wehrmacht-soldatenes beltespenner? Og var det ikke flust av
eksempler på nazivennlige prester? Sikkert, men faktum var at Hitler
virkelig hatet kristendommen, som han så på som sveklingenes evangelium.
Å snu det andre kinnet til, å tilgi sine fiender, var en absurd lære
for en mann som ville utslette sine fiender med perfekt nådeløshet.
Macht ist Recht!
Ikke nok med det, enda en provoserende innsikt snek seg inn: i islam
fant Hitler en religion som han lettere kunne like. Ifølge Albert Speers
memoarer skal Hitler ha sagt, ”Den muhammedanske religion ville ha vært
så mye mer kompatibel med oss. Hvorfor måtte det bli kristendommen og
dens saktmodighet og slapphet?”
Hvis Hitler er den perfekte motsetning til kristendommen, er det da
grunn til å trå noe varsomt når man tar oppgjør med denne religionen?
Kanskje er det noe i kristendommen som var verd å ta vare på?
Kirken introdusert diakoni for fremmede – som senere ble til
hospital, fattigkasse og så tilslutt en velferdsstat. Ja, for har ikke
den moderne velferdsstat i realiteten kristne røtter? Var det ikke
nettopp et kristen ideal rundt medynk med sin neste – en holdning ukjent
for de norrøne – som beredte grunnen for velferdsstaten?
De eneste ateistene jeg vet som forkaster velferdsstaten, er
libertarianerne. Alle andre ateister, spesielt de i HEF, elsker
velferdsstaten. Elsker de da ikke fruktene av en kristen
nestekjærlighetstanke?
Og hva mer er, kristendommen utryddet æreskulturen som de norrøne
hadde holdt seg med. Man snudde opp ned på forståelsen av begrepet
styrke. Før var styrke noe maskulint. Det dreide seg om makt og vold,
krigere og plyndring, forsvar og angrep. Slik har det vært i alle
kulturer hvor krigeridealet hersker. Det er et mannlig ideal.
Med kristendommen ble det introdusert en ny og distinkt feminin
forståelse av styrke: gjennom å la seg fornærme, hundse, torturere og
tilslutt drepe uten å løfte en finger eller å ytre et ukvemsord,
etablerte Kvitekrist en totalt annerledes form for makt. Svakhet ble
styrke. Ned ble opp. Avmakt ble makt.
Vi ser det i dag i og med flommen av asylanter fra sør. Det er et stormløp mot politikerene, de må vise compassion
heter det, et begrep med tydelig religiøst skjær. Sett med vestlige
øyne, er asylantene de moralske mektige. Deres elendighet blir et mektig
våpen som europeeren ikke kan stå imot. Den svake blir den sterke. Sier
du nei til denne, støter du deg selv ut i det største moralske mørke.
Har du ikke nestekjærlighet i livet?
Mange kritikere reduserer kristendommen til kirken som institusjon og
dens gjøren og laden; ”Se alt det slemme Kirka har gjort”, sier de
triumferende. Men kristendommen er like mye opprøret mot Kirken,
uavhengig av om vi snakker om en Martin Luther, Hans Nilsen Hauge eller
det aksepterte opprøret i og med ordenssystemet i den katolske kirke.
Ja, i dag later kristendommen til å ligge i en evig selvkritisk
runddans, stadig på jakt etter nye forhold å kritisere, nye svake
grupper den vil hjelpe. Slik har kristendommen blitt.
Jeg tror at kristendommen gjennomsyrer vår kultur så til de grader at
ikke en flekk er tørr. Også popkulturen er berørt. Ville vi hatt rock
and roll uten kristendommens velsignelse av opprøret? Av verdens
opprørere er det ingen som når Jesus til knærne. Jeg kommer ikke på noen
religionsstifter som i større grad avviser sin samtids verdier og
praksis enn denne karen fra Nasaret – spesielt ikke Buddha, som jeg som
opprørsk ateist egentlig godt kunne like, det kan jeg for så vidt ennå.
”Sympathy for the Devil”, hva enn man mener med djevel, er noe man stort
sett ser i en kristen kontekst, til tross for at man har djevler i de
fleste religioner.
Og paradoksene tårner seg opp for den selvkritiske: hva med
tigger-tyvene fra Romania. Når vi som samfunn finner det så vanskelig å
sette grenser for disse, er det da fordi de anses som svake? Befaler
ikke vårt kristne overjeg oss å hjelpe den elendige? Er de ikke ment å
sitte fremst ved Herrens bord? De siste skal bli de første…det er
enklere for en kamel å komme gjennom et nåløyet enn for en rik å komme
til himmelriket…er det ikke så det er?
Aner vi i dag en merkverdig sammensmeltning mellom en stadig mer
materialistisk og sekulær kirke og et stadig mer kristendomsfiendtlig
samfunn – begge styrt av psykologiske tendenser de ikke selv ser og ikke
makter å ha en kritisk distanse til?
Hvis jeg har rett, ser vi ikke da at eplekjekke individualister som
tror de har frigjort seg fra kristen forurensing, dermed blir blinde for
hvordan det kristne tankegods, på godt og vondt, og i stadig mer
forvansket utgave, lusker rundt i underbevissthetens busker og styrer
ens smak og behag, butikk og politikk?
Avslutningsvis, til alle oppriktige kristendomskritikere: dere må
gjerne søke å frigjøre dere fra kristendommens favntak, eller i det
minste tenke kritisk rundt denne. Å rydde på loftet er en god ting. Men
det er også en oppgave mer komplisert, krevende og opprørende enn man
skulle tro. Hvis du ikke har følte deg sterkt uvel flere ganger i løpet
av prosessen, kan det være et tegn på at du ikke har tatt oppgaven
alvorlig nok. Det er litt som å skjære ett pund kjøtt ut av sin egen
skinke. Hvem sa at det skal være lett å endevende sitt sjelsliv?
https://www.document.no/2015/09/den-kristne-ateist/
fredag 4 september 2015
Den kristne ateist
Upplagd av Knute kl. fredag, september 04, 2015