lördag 7 februari 2015

Tjuvar får 200 euro i ‘transportpengar’

Jeg har siddet som efterforsker i større sager, hvor en sigtet til en afhøring virkede fuldstændig ligeglad med, at han uden tvivl ville få en ubetinget fængselsstraf. ‘Det er jo alligevel ren ferie at afsone’ har jeg hørt fra flere.

Kriminelle under afsoning kan komme på skiture og få dykkercertifikat. Senest er det kommet frem, at unge drabsmænd får julegaver på skatteborgernes regning. Og det er særligt overfor de unge, at indsatsen er forfejlet.

Specielt dem under 18 bliver behandlet helt vildt godt og har forbrugsvarer, de aldrig selv ville have adgang til i dagligdagen.

En af de ting, der har chokeret mest, er at betjentene skal give skattekroner til tyve.

En særlig oplevelse, jeg aldrig glemmer, var da en patrulje fra Nordjylland kørte til København, hvor de skulle sende tre polske tyve hjem med færgen til Polen. De tre var kommet hertil med en stjålen bil og havde været på noget af en turné rundt for at stjæle. Da jeg som vagthavende skulle give dem deres effekter retur, og udskrive dem fra stationens venterum, fik de af patruljen fra Jylland udleveret 200 euro hver.

Det svarer til ca. 1.500 danske kroner.

Noget forbløffet spurgte jeg hvorfor, da jeg ikke havde hørt om det før. Svaret var, at nyeste tiltag var, at man gav dem transportpenge med hjem. Jeg glemmer aldrig den ene polaks smørrede grin…

De penge var mere, end han kunne tjene på en månedsløn i Polen, og ville da uden tvivl blive brugt til en ny billet retur til Danmark!

Uriasposten