I Köpenhamn ska en moské byggas med pengar från Iran och med imamer utsedda av makthavarna där. Därmed struntar politikerna i grundlagen, skriver Spydpigen:
Grundlovens Kapitel VII.
§ 67. Medborgarna har rätt att förena sig i samfund för att dyrka Gud på ett sätt som stämmer med deras övertygelse, däremot får ingenting läras eller företas som strider mot god sed och allmän ordning.
"Moskén är en triumf för Ahmadinejad. Den blir ett stort problem för Danmark och underrättelsetjänsten," säger professor Mehdi Mozzafari, från Institut för Statskunskap vid Aarhus Universitet. Han har iransk bakgrund. Politiken
Det ser alltså ut att bli ännu mer av multikultur (islam) på andra sidan Sundet. Köpenhamn är inte sig likt.
"Tar du en promenad på Nörrebro i Köpenhamn finns det risk för att du blir stoppad och kroppsvisiterad av en gängmedlem. Även om du inte på något sätt är inblandad i gängkriget." Skriver HD
Läs vidare: Status över multikulturen på Nørrebro
onsdag 2 september 2009
Alla kulturer är inte lika goda
Upplagd av Knute kl. onsdag, september 02, 2009
Etiketter: Spjutflickan, Spydpigen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Danska originaltexten:
Grundlovens Kapitel VII.
§ 67. Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
Stormoské: Er der en ideologisk bombe i turbanen?
Af Naser Khader
I disse år udkæmpes en global kamp om de muslimske sjæle. Et af våbnene er, at man tilbyder ‘ydelser’ af forskellig art: gratis skoler, hospitaler og moskér, i bytte for ideologisk loyalitet. Saudi Arabien har især haft pungen oppe i Afrika med finansiering af netop disse institutioner. Derudover har man helt tydeligt kunnet se den saudiske indflydelse på Balkan. Før Balkan-krigene var den form for sunni-islam man dyrkede, en af de mest tolerante og liberale. Efter krigen og gennem Saudi Arabiens finansiering af moskér, skoler m.v. i regionen, har islam på Balkan ændret karakter i retning af det ortodokse og reaktionære. Det samme gælder Irans indflydelse i den muslimske verden: dér, hvor man tydeligt kan se iranernes indflydelse er i Libanon, Syrien og Gaza.
I Vesten forsøger de to lande (Saudi og Iran) på samme måde at vinde de muslimske sjæle gennem netop finansiering. Derfor er der noget, der undrer mig i den debat, vi i øjeblikket har om bygningen af en shia-muslimsk stormoské i København. Der er noget vi har overset:Hvorfor skulle iranerne - om det så er regeringen eller regeringens stråmænd - give alle eller en del af 50 millioner kroner til at bygge en shia-muslimsk moské, når det ikke er iranernes landsmænd, der benytter den? De fleste iranere i Danmark er nemlig a-religiøse og kommer sjældent i moskén, bl.a. fordi mange af dem netop er flygtet fra præstestyret. Det er faktisk irakerne, der er de mest praktiserende shia-muslimer herhjemme. Og planlagte moské er kun for shia-muslimer. Der er nemlig ikke tradition for at bede i hinandens moskér. Blandt andet på grund af det historiske had, men også fordi man beder på forskelligvis. Det svarer til, at protestanter går til gudstjeneste i katolske kirker.
Så er det, at jeg undrer mig: Udenrigspolitisk har vi hele tiden haft forbehold og bekymring for iranernes stigende og destabiliserende indflydelse i Mellemøsten, altså i Libanon, Syrien og Gaza. Men de færreste ser ikke koblingen, når iranske ’sponsorer’ pludselig har travlt med at komme til lommerne og finansiere en moské i Danmark?
Der er dem, der siger at vi ikke skal blande os i finansieringen, men jeg vil hævde, at de pågældende simpelthen ikke har taget en tur i den mentale helikopter og kan se, hvad der er den udenrigspolitiske forbindelse. Det er en velfinansieret, ideologisk magtkamp, og det er på den baggrund, at jeg har foreslået, at der som minimum nedsættes en tværpolitisk følgegruppe, der kan følge økonomien i bygningen af stormoskén i København. At være kritisk over for finansieringen og dens motiver er ikke det samme som at være kritisk overfor det muslimske mindretal i Danmark; dét er i øvrigt en kobling som jeg efterhånden finder enerverende at høre fra det sædvanlige kor af folk med kikkerten for det blinde øje.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg ikke har noget imod, at der bliver bygget moskér i Danmark, hvor folk kan praktisere deres tro, hvis de vil. Vi har i forvejen ca. 100 moskér eller bedesteder i Danmark, men ingen med minareter.
Men jeg vil til enhver tid kæmpe for, at det skal være til en dansk form for islam - for de danske muslimer. På samme måde som vi har en dansk form for jødedom blandt jøderne i Danmark. De praktiserende muslimer må da gerne bygge moskér, men det skal efter min opfattelse være for penge, der er blevet samlet ind blandt danske muslimer i Danmark. Og det behøver ikke at koste 50 mio kr.
Erfaringerne fra andre lande viser i øvrigt, at med pengene følger som regel en bestemt ideologi, bestemte bøger og fortolkninger - og ikke mindst vetoret i forhold til hvem, der skal være moskéns øverste leder.
Derfor skal vi sige nej til den saudiske og iranske indflydelse. Vi skal sige nej til deres form for islam, som er ofte er intolerant, aggressiv, konfliktoptrappende, reaktionær og chauvinistisk. De danske muslimske sjæle skal ikke være til salg.
http://naser.blogs.berlingske.dk/2009/09/02/stormoske-er-der-en-ideologisk-bombe-i-turbanen/
Der skal ikke være NOGEN minerater overhovedet i Scandinavien. De hører overhovedet ikke hjemme i vor del af verden. Det fører KUN problemer med sig. De ender i overtal, og DE skal ikke føle at de styrer os.
Skicka en kommentar