lördag 26 september 2009

Att koncentrera sig på skolarbetet är inte lätt



Friskolor och ökad boendesegregering har lett till att barn med likartad bakgrund går på samma skola. Det innebär att den positiva effekt som duktiga elever kan ha på svagare elever förloras, enligt en ny rapport från Skolverket.

En "tröst" är att man slipper den negativa effekt som vilda killar kan ha på dem som vill koncentrera sig på skolarbetet. Man slipper bråk och skrik.

"Det enda som återstår för de svenska föräldrarna är att se till att deras barn hamnar i ordentliga skolor... Nu återstår enklavisering och gated communities som den enskilde medborgarens lösning på de skapade problemen. Ett mera stängt och segregerat samhälle blir paradoxalt nog resultatet av de multikulturella ambitionerna."

Läs vidare >>

3 kommentarer:

LP sa...

Bra sammanfattat:

"Det innebär att den positiva effekt som duktiga elever kan ha på svagare elever förloras, enligt en ny rapport från Skolverket.

En "tröst" är att man slipper den negativa effekt som vilda killar kan ha på dem som vill koncentrera sig på skolarbetet. Man slipper bråk och skrik."

Detta påminner lite om det resonemang som genomsyrar rättsväsendet - de som sköter sig får dra det tyngsta lasset. Ann Heberlein har beskrivit detta på et bra sätt med sitt exempel "Herr Slöman" och "Herr Rask":

"Ann Heberlein ställde en grupp blivande lärare inför ett problem: Du har ett litet företag och ska befordra en anställd. Du har två att välja mellan: Rask och Slöman. Rask är hårt arbetande, ­lojal, tar ofta på sig extraarbete och har kommit med flera idéer som ökat omsättningen. Slöman gör inte mer än han behöver och går hem så tidigt som möjligt. Vem ska du välja?

–Chockerande många svarade att de skulle välja Slöman. Befordras han kommer han att bli uppmuntrad och växer med uppgiften. Precis så fungerar den svenska skolan. Man tycker synd om skitstövlarna men sviker de duktiga och skötsamma eleverna.

Därför tycker hon det vore självklart att var och en ska få vad han eller hon förtjänar och att samma krav ska ställas på mobbaren som på alla andra:

”I ett samhälle där goda handlingar och gott uppförande inte belönas och där dåliga handlingar och dåligt uppförande inte ger konsekvenser uppstår frågan varför man över huvud taget ska bry sig”, skriver hon.

–Jag pratade med en högstadieelev som sa att ”det är de elaka som har makten i skolan”. Själv såg hon sig som ”meningslös”. Ingen såg henne, ingen brydde sig. Hon gör det man ska, når kunskapsmålen, kommer i tid, räcker upp handen innan hon talar."

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_1021117.svd

Anonym sa...

Skolverket drar slutsatser som är totalt verklighestfrämmande. Så länge man inte inser att det är eleven själv som bär ansvaret kommer set aldrig att fungera. Och omotiverade elever skall göra något annat än att gå i skolan, det är enbart ett fruktansvärt resursslöseri

Knute sa...

För 148 miljoner kroner ingenting

"När Socialdemokraterna i Malmö tillsammans med sina lokala stödpartier Miljöpartiet och Vänsterpartiet och den förra socialdemokratiska regeringen under 2005–2008 satsade 148 miljoner extra på de skolor som hade lägst betyg och störst andel elever med utländsk bakgrund fanns ett tydligt betygsmål: Malmös grundskoleelever skulle lyckas lika bra som snittet för hela riket. Så blev det inte. Resultatet blev, som utvecklingsstrategen Christer Persson säger: I princip oförändrat."

http://sydsvenskan.se/malmo/article551781/Sa-funkade-mangmiljonsatsningen.html

"Men det man sådan må beundre hos skolelærere er deres evne til at se “det positive” i nederlag og fiasko. For skatteyderne og landet fik skam noget for deres penge. “Vi insåg betydelsen av mjuka värden som en viktig förutsättning för lärande”, og en sådan indsigt kan jo ikke gøres op i penge. Thats the spirit ! Den indstilling er også slået an i politik hos navnlig kvindelige partiledere. Jo værre det går, desto gladere lyder de."

http://snaphanen.dk/2009/09/27/det-socialdemokratiske-mareridt/

Skicka en kommentar