fredag 21 augusti 2009

Favorit i repris: hur samhällsfarlig är ramadan?


Nu stundar en månad med osund livsföring för många muslimer. Under dagen får de inte äta någonting men vid solnedgången startar matorgien. Chaufförer, läkare och andra yrkesgrupper vacklar hem från jobbet omtöcknade av hunger. Folk kan svimma av för lågt blodsocker.

Hur ska jag som medborgare få veta att jag inte åker med en busschaufför som inte ätit sen klockan sex på morgonen? Hur vet vi att en pilot inte svimmar på 11000 meters höjd? Eller en hjärnkirurg, tar han semester under ramadan? Ska halva Europa dö på grund av en kärnkraftsolycka orsakad av en muslim som blivit slö av att fasta under ramadan? Hypotetiska frågor visst, men borde vi inte få reda på om en muslim på en sådan arbetsplats fastar?

Hur vet jag att bilist på motorvägen inte har ätit på hela dagen och inte märker att min bil närmar sig? Vem är ansvarig för att en fastande muslim kör över barn på ett övergångsställe? Är det den "mänskliga faktorn"? Det kan alltid hända olyckor men detta är en medveten handling, att sådana saker kan hända på grund av islam. Ska polisen vara utrustade med blodsockermätare? Vi dömer alkoholpåverkade som orsakar olyckor. Att låta bli att äta är en medveten handling likaväl som alkoholförtäring. Genom att låta bli att äta påverkas reaktionsförmåga och omdöme.

För att inte tala om skolelever, lär de sig över huvud taget något under denna månad? Barn och ungdomar som inte äter blir väldigt irriterade på varandra.

Dessutom blir sömnbrist ett problem. Om man äter på natten får man en energikick och kan inte sova. Förr i tiden när man låg på en matta i ett tält i öknen hela dagen kunde det fungera men inte i vårt moderna samhälle. Att driva kameler i den stora öknen är inte som att köra ett tunnelbanetåg.

Ramadan i den islamiska världen är en slags semestermånad, allting går saktare. I Västvärlden är det högvarv i alla samhällsfunktioner och vi är oförberedda på vad försämrad reaktionsförmåga kan ställa till med.

Ramadan - Dags för medial islampropaganda igen

40 kommentarer:

Anonym sa...

Sjuka, gravida, äldre, små barn, personer på resa och arbetande i vissa yrken, exempelvis läkare, kan undantas från fastan. Den som inte fasta kan "köpa sig fri" genom att skänka pengar till välgörande ändamål eller ge mat till fattiga.

Anonym sa...

http://newsmill.se/artikel/2009/08/20/samtycke-vid-samlag-ar-det-vettigt#comment-75629

Miljöpartiet slår ju alla fnoskrekord numer. Det finns ju inte en vettig man som lägger sin röst på denna rättslöshet.

Anonym sa...

Hej !
Du verkar ha en del okunskap om hur Ramadan fungerar i muslimska välrden samt en del fördomar,visst går många sektorer i samhället saktare under ramadan men välfungernade sjukvård finns torts att många fastar,transportering fungerar oxå väl mm,det bara ni som har haft det bra i västvärlden tror att man svimmar av och kan inte jobba för att man inte har ätit eller fikat(ni läser bara om hunger men vet inte mer om det)
Hälsningar
Verksam fastande läkare i Sverige

KLARTEXTEN! sa...

Vi svenskar är överlag väldigt naiva när det gäller främmande religioner och islam i synnerhet! Många fattar inte hur allvarligt muslimer överlag tar på sin religion, med absurda och samhällsfarliga konsekvenser, som du beskrivit!

Anonym sa...

Många i vänkretsen som kommit i kontakt med ramadanfirande muslimer vittnar om ett zombie-liknande tillstånd hos dessa muslimer, under dagtid.

Vad firar man egentligen? Att deras lokala halalaffärer berikar sig på våra skattemedel?

/Abdullah Svensson

Anonym sa...

I samma anda tycker jag att vi har rätt att veta om tågföraren/bussföraren etc. är olämplig för att han/hon är så korkad att han/hon tror att endast religionsutövande muslimer fastar.
En småbarnsförälder som inte har sovit på flera nätter pga ett skrikande kolikbarn, en idrottsintereserad som sitter hela nätterna och tittar på TV-sändningar då OS råkar gå på andra sidan jorden, bantande människor som får i sig väldigt lite näring samtidigt som de hårdtränar för att se snygga ut i baddräkt, ska dessa människor också redogöra för sin dagsform för att få utöva sitt yrke?

/Invandrarfientlig, men inte dum.

Knute sa...

Anonym kl 13:42, du relativiserar problemet. Om du har varit i ett muslimskt land under ramadanmånaden så kanske du förstår varför vi måste motarbeta detta i Sverige. Vi ska inte vara så eftergivna mot islam utan ge signaler till muslimer att det är okej att skippa "fastan" under dagtid.

Stoltmuslim sa...

Du vet ju ingenting om ramadan du borde ta och lära dig mkt mer. Har du någonsin hört talas om att en olycka har skett bara för en muslim fastade :O Gud tillåter inte oss muslimer att göra nåt dåligt så jag vet inte vad ert problem är? Och det med skolan HAHAHA måste jag säga jag lär mig dubbelt så mycket som jag gör under en vanlig månad.
Är du avis bara för du inte har en lika fin relgion som jag har? HAAAAA SKAFFA DIG :P
Ditt inlägg får mig att garva som in i helv.

From Sweden with Grief sa...

Stoltmuslim, avundsjuka på er fina religion? Man kan inte vara avundsjuk på den, först och främst för att någon humor verkar ni definitivt inte ha!

muslim sa...

Jag är inte i zombieliknande tillstånd när jag arbetar under ramadan. JAg varvar ner och kan vara mer närvarande. JAg förväntar inte mig att ni ska vara avundsjuka på min religion, utan jag vill att ni visar respekt för de val jag gör som människa där jag inte skadar någon eller förstör för någon.

vinterbadaren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hjalfred sa...

Avundsjuka är inte rätt ord för mina känslor, snarare kristet medlidande. Min teori är att Muhammed genom att lägga sig i människors privatliv gör dem försvarslösa. Det är ungefär som hunddressyr.

Knute sa...

Vinterbadaren, jag hade gärna publicerat din kommentar om det inte varit för ordet "fuckers"

Anonym sa...

"Jag fastar på arbetstid och klarar minsann av det utan att något händer", så säger vissa muslimer, bl.a. tydligen även en läkare här.

"Jag kan visst köra bil utan att någon råkar illa ut" säger många alkoholister, de är inne i sin dimma.

"Min hund är så snäll så" säger i stort sett alla hundägare, ändå förekommer det att hundar attackerar barn.

Epileptiker får inte köra bil, vissa diabetiker får inte köra bil.

Egentligen borde det finnas möjlighet för polisen att kolla plasmaglukos vid trafikkontroller likväl som man kollar efter alkohol.

Om det är så viktigt att följa de fasteregler som gäller för ramadan så får man väl göra en uppoffring och inte arbeta på ramadan alt. byta arbete. Hyllar inte Islam martyrium? Att byta jobb/lägga om sin semester är ju ett martyrium i miniformat. Precis som att avstå från vissa samhällsfunktioner för att man vägrar ta av sig Niqab.

Kom inte och säg att vår oro beror på bristande kunskap om ramadan, jag har sett både ätstörningar och diabetes på nära håll i mitt arbete och vet hur störningar i blodsockret och vätskebrist fungerar.

mvh.

Jörgen Elofsson

Knute sa...

Tack för din kommentar Jörgen Elofsson, just en sådan jag efterlyste, saklig och inte rädd att ta ställning. Intressant argument också mot niqab i arbetslivet.

muslim sa...

Hjalfred, jag behöver inte ditt kristna medlidande utan klarar mig helt utmärkt utan den. Det profeten säger ser jag som riktlinjer i mitt liv. Det är min livsåskådning och vill ha respekt för de val jag har gjort i mitt liv där jag inte skadar eller förstör för någon. Hur långt vill ni gå när ni kontrollerar folk och avskedar dem. Räknar ni med överviktiga eller de som precis har ätit en chokladkaka.

MG sa...

— Mat är en del av integrationen och vår tanke är att svenskarna också ska integrera sig, säger Mohammed Charour COOP. /NST 20090822

Kajsa sa...

Hela denna diskussionen är totalt meningslös, kom tillbaka när ni har bevis på att en muslim inte klarat av sitt arbete/utsatt andra för fara pga fastan.

De flesta som jag känner som fastar säger samma sak; nämligen att det är jobbigt de första 2-3 dagarna och sen ställer kroppen in sig. För faktiskt så har våra kroppar en väldigt bra förmåga till att ställa in sig till nya förhållanden väldigt fort. Tror du mig inte så kan du testa själv, men jag är ytterst tveksam på att nån med sådan paranoia (riktat till författaren på denna blogg) skulle klara sig i mer än ett par timmar!

Sen handlar fastan inte enbart om mat och vatten utan man ska avstå från att röka, sex och man måste se till att hålla tungan i schack (t ex hålla sig borta från onödiga bråk osv). Och varför tror ni man håller sig borta från allt sånt? Jo, för att lära sig självbehärskning, disciplin och medkänsla för de som har det sämre än en själv. Nåt många i västvärlden inte klarar av idag, tyvärr.

Jag vill veta om författaren överhuvudtaget känner nån muslim som fastar eller om det bara är rädslan som gör honom/henne så hypad? Bättre att lägga ner sin tid och tankeförmåga på att försöka lösa RIKTIGA samhällsproblem.

Till de som jämför rattfylleri med folk som fastar: ni är helt fel ute! Särskilt Jörgen Elofsson. Jag förstår det du pratar om när du skriver om hundägare och alkoholister, där finns det gott om dokumenterade fall där folk har råkat illa ut pga dessa (eller deras hundar). Men fastande muslimer? Har du inget bättre och komma med? Angående epileptiker och diabetiker som inte får köra bil; du får läsa den första kommentaren igen om du hade problem med att förstå den. Sjuka behöver inte fasta, inte heller folk som känner att de inte klarar den påfrestningen. Man får helt enkelt känna efter...

Och eftersom du tar upp ätstörningar mm så kan du ju förklara hur det ligger till på riktigt. För människor som lider av det håller ju sig borta från mat och dryck under längre tid än enbart under soltimmarna, så även där brister din argumentation. Matstörningar och fasta är två helt ojämförbara saker.

Angående ditt (Jörgen) snack om martyrskap och niqab: jag tänker inte ens förklara för du håller helt klart på med namedropping, i brist på bättre saker å säga. Det hör helt enkelt inte till diskussionen om Ramadan och fasta.

Knute sa...

Du låter så tvärsäker Kajsa, och det lyser igenom att du är ute efter att försvara de stackars muslimerna mot de hemska rassisterna. Men om du söker på nätet finns en hel del forskning om det här, inte minst i islamiska länder, som visar på farorna med ramadan.

Dit påhopp på Jörgen var dumt, visst hör ramadan ihop med niqab och allt det andra. Det ingår i jihad, att utbreda islam genom att tvinga både muslimer och icke-muslimer att maka på sig, här kommer vi.

Hjalbert sa...

En illustration av att ramadan ingår i det oheliga kriget:

"Mat är en del av integrationen och vår tanke är att svenskarna också ska integrera sig."

Är det inte förmätet?

Ge dem en skinksmörgås och ett glas öl, vägrar de blir det ingen socialasyl.

Anonym sa...

Vill du göra det olagligt att fasta eller vadå? Om du inte känner till det är fasta också en kristen plikt, och det finns många som fastar av hälskoskäl. Vi kan väl inte ha krav att människor måste äta jämt och ständigt. Kroppen ställer snabbt in sig, och efter någon dag är man i allmänhet piggare och mer alert än vanlig. Vår herre Jesus Kristus fastade också flitigt.

Knute sa...

Som jag skrev i en tidigare kommentar: ge signaler till muslimer att det är okej att skippa "fastan" under dagtid. Grupptrycket är stort och de som inte vill måste få stöd. Inte minst i skolorna. Det förekommer att unga killar står som självutnämnda "moralpoliser" vid ingången till matsalen.

From Sweden with Grief sa...

Den muslimska fastan är en enda kollektiv bulimi där man inte äter och dricker på hela dagen, då solen är uppe och då solen gått ner vräker i sig mat. Magen kommer ur lag, magen sätter igång så toaletterna spolar hela natten och stör grannarna. De går upp i vikt och diabeteshotet blir större. Dessa grupper har ofta en större benägenhet till diabetes och de riskerar mycket med sitt sätt at leva under Ramadan, som är en hel månad. De vänder på dygnet och barnens skolgång blir ju givetvis lidande av att de vuxna festar på natten och barnen inte kan sova.

Det är en särskild sorts fasta som jag inte tycker att någon verkar ha snappat upp här, ingen av kommentatörerna här innan. Svältare som vill bli smala vräker inte i sig på nätterna, möjligen om de är bulimiker och en sorts misslyckade bantare. Om man fastar dricker man ofta regelbundet under hela dagen, istället för att äta fast mat. Den muslimska fastan är annorlunda och skiljer sig från andra former av fasta, iallafall som jag fått lära mig vad den muslimska fastan går ut på.

Muslimska barn vill vara som de vuxna, de blir irriterade och aggressiva i skolorna och sedan, som sagt, får de inte sova ordentligt då de vuxna festar på nätterna med maten och drycken de inte ätit under dagen och om det passar i det svenska samhället att slöa på dagen och äta på natten och sova illa under en hel månad, det låter jag vara osagt.

En normalfuntad person i Sverige, och framförallt som förälder om barnet betedde sig på det här sättet, skulle söka läkarvård för samma beteende som muslimer anser är normalt under en månads tid: Ramadanfastan.

From Sweden with Grief sa...

Fel av mig, Elof har fattat galoppen!:)

Kajsa sa...

Knute: Rasister? Nej. Okunniga islamofober? Ja!

Jag försvarar ingen utan försöker bara förklara hur det kan ligga till, hur andra ser på Ramadan.

Vadå för forskning? Vilka står bakom forskningen? I vilket syfte? Är det enbart teoretiskt eller finns det verkligen dokumenterade fall där människor skadats pga fastan? I slutändan håller jag fast vid min åsikt, folk är vuxna nog till att känna efter om de klarar av att fasta eller inte! Den dagen då folk börjar skadas i trafiken mm, då kan man börja oroa sig och tänka ut åtgärder för hur man ska lösa "problemet".

Det var inte menat som ett påhopp mot Jörgen, jag ville bara visa att hans argumentation var bristfällig. Visst hör allt ihop? Men just det här blogginlägget handlade det om Ramadan.

From Sweden with Grief sa...

Kajsa, väx upp och försök att förstå vad Ramadan handlar om, istället för att hoppa på folk, det är inte bara Jörgen du ger dig på.

Dessutom är maten de äter på nätterna enormt fet och det är vanlig information om Ramadan och dess konskvenser man kan hitta lite varstans jag skriver och som Knute skriver om. Det är mig veterligt ingen fastare än bulimiker och misslyckade bantare som svälter sig för att sedan vräka i sig fettrik mat, och då muslimer. Du kan också hitta bra information också om du ville.

Jag trodde inte att jag skulle möta en sådan föraktfull människa som du så jag behövde ha alla länkar och all information på plats, men jag bloggar själv på olika bloggar och ska nu göra ett litet ramadancollage med de uppgifter jag har. Detta jag skriver om i min kommentar är bara gammal skåpmat som man känner till sedan länge. Viktuppgång och risk för att utlösa diabetes är inget märkligt, det är vanlig hälsovård, som äver kommer muslimer till del av muslimska läkare och som muslimer själva får kännedom om.

Också barnens situation är ingen nyhet, det var uppe till diskussion förra året. SvD:s Ramadanblogg tog också upp en del problematik runt Ramadan, så det är inget okänt jag skriver om!

Pro Patria sa...

"Kajsa skrev"
""Sen handlar fastan inte enbart om mat och vatten utan man ska avstå från att röka, sex och man måste se till att hålla tungan i schack (t ex hålla sig borta från onödiga bråk osv). Och varför tror ni man håller sig borta från allt sånt? Jo, för att lära sig självbehärskning, disciplin och medkänsla för de som har det sämre än en själv. Nåt många i västvärlden inte klarar av idag, tyvärr.""
Du kajsa missade du filmen från Rosengårdsrondellen,där mussarna vissade sin självbehärskning,eller du blundade kanske då??

Knute sa...

Skolbarn i muslimska friskolor är enligt religionsforskare för små för att fasta, men får ändå hjälp av lärare att svälta sig.

http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2009/08/muslimska-skolbarn-for-unga-for-att.html

Berit sa...

Gammelsvensk visar på en artikel från NWT där det framgår att : När svenskar fastar äter de inte. När muslimer fastar äter de mer än vanligt.

Spenderar flera tusen kronor
Enligt Svensk Handel ökar matutgifterna för ett genomsnittligt hushåll med 2610 kronor under ramadan. Inkluderar man festen efteråt, eid al-fitr, blir summan 6460 kronor. Utgifterna ökar även för kläder, presenter och inköp till hemmet.

Anonym sa...

genialt inlägg!

Knute sa...

Tack för uppskattningen!

Sharatain sa...

Pro Patria sa:
"Du kajsa missade du filmen från Rosengårdsrondellen,där mussarna vissade sin självbehärskning,eller du blundade kanske då??"

Så du menar att alla människor MÅSTE vara perfekta? Det finns rötägg överallt och ramadan tex är bara ett exampel av många inom religion där man ska FÖRSÖKA hålla sig borta från vissa saker. Uppenbarligen så misslyckas en del, precis som i andra situationer. Det finns ingen som sagt att en muslim aldrig får göra fel eller misslyckas med något han/hon tar sig för. Det är förstås ytterst ändå inom religionen en sak mellan gud och den enskilde individen.

Svensk konvertit sa...

När man fastar i Ramadan avstår man från mat, dryck osv mellan gryningen och solnedgången och sedan, enligt, profetens tradition, äter man måttligt. Meningen är att man ska fylla 1/3 av magsäcken med mat 1/3 med dryck och 1/3 med luft. Om man följer detta lever man faktiskt ett mycket hälsosamt liv under Ramadan.
Jag har fastat nu i 4 dagar och mådde sådär första dagen och hur bra som helst from. andra dagen. Magen mår mycket bättre än innan jag började fatsa. Förstår inte riktigt "problemet" och kritiken?
/Svensk konvertit

Anonym sa...

jag förstår inte riktigt vad ni vill komma fram till med det ni skriver .

låt alla männsikor leva sitt eget liv som dem vill och göra det dem vill .
ni säger att muslimer inte äter något under den månaden och att dem frossar i sig fet mat på nätterna.... Men att det är ok för kristna att frossa i sig mat och söt saker vid våra högtider som jul, påsk ,midsommar och kräfts skiva då är det ok att frossa i sig fet mat men muslimer ska inte få göra det ..
om man räknar i hop alla våra högtider som jag har nämt så blir dem längre än ramadan som är 30 dagar.
Det räcker med att muslimiska kvinnor som bär slöja blir ned tittade av andra på stan bara för att hon vill följa sin religion men när en nunna går förbi så blir hon inte ned tittad ..VARFÖR??
Vad är det ni vill komma fram till med att försöka styra religionen islam är det bara för att muslimer verkligen följer deras religion och inte ni gör det .
ni vill att alla ska följa dem senaste trenderna och inte vara den personen man vill vara och leva som man vill.
Och ni säger att små barn inte lyckas bra i skolan när dem fastar , det är inte sant för små barn behöver inte fasta om dem inte kan , samma sak gäller det med gammla , sjuka , gravida , ammande och barn behöver inte fasta.
så om man vill fasta så låt dem göra det och tro inte att erat tjöt på dem kommer att göra att dem lysnnar på er tvärt emot man håller hårdare i det man gör .
och det är bara ni som bränner era nerver när ni skriver sånt som inget bryr sig om eller kommer att lägga på minet.

låt alla leva sina egna liv och lev erat liv och är man avundsjuk för att muslimerna följer sin religion så följ eran religion eller skaffa en religion om ni inte har någon..

Anonym sa...

Jag finner det väldigt roligt att ni håller på och kritierar varenda del av Islam. Jag och flera andra som jag känner fastar, och påverkas inte av det. Jag har EGNA erfarenheter av hur det är, någonting som ni inte har. Jag har även kört exempelvis bil, där jag vart mer uppmärksam än mina medtrafikanter. Så det skitsnacket som ni kommer är med är under all kritik.

Knute sa...

Anonym, du har knappast läst inlägget. "Skitsnack" är inget argument.

Anonym sa...

Jag har läst inlägget, och tycker fortfarande att det är nonsens. Det vet jag utifrån mina egna erfarenheter.

Christian sa...

Suck, ständigt detta "respekt".

Om man har läst koranen (iofs inte direkt njutbart och lättillgängligt, men jag rekommenderar det varmt) så framstår det ju som extra tragikomiskt varje gång någon som tror på den hatiska och ointellektuella smörjan som står i den begär "respekt".

Är det samma "respekt" som så detaljerat beskrivs och redogörs för "kafirs"?
Är det samma "respekt" som så, till denna dag, exemplariskt framläggs och upprätthålls för kvinnor?
Är det samma "respekt" som gör att folk som inte följer de absurda påbuden och idéerna bötfälls/fängslas/torteras/dödas i alltför många länder?

I det här fallet så redogörs för en högst trolig risk med en tradition som härstammar från en tid när samtliga de farhågor och risker som framläggs knappast togs i akt på, om man ens kände till dem. I ett modernt samhälle så är det dock inte alls oproblematiskt längre. Att det skulle vara hälsosamt att leva på det sättet, som vissa försöker hävda här "på egen erfarenhet", finner jag högst tveksamt. I så fall - varför stoppa efter en månad? Det är väl ingen (inte ens koranen, hadith eller sunna?) som stoppar de som vill från att leva enligt ramadan året om?

Bara det att man i efterhand fått "patcha" den ofelbara boken med extra regler (hoppsan, solens upp och nedgång funkade visst bara på mellanösterns breddgrader, tänka sig) är ju i sig rätt festligt, när man tänker efter.

Anonym sa...

hej jag vet det hör inte till dagens ämne men kan du förklara varför mohamed gifte sig med ett barn ashia eller hur det nu stavas//snäla svara för då var han och är pedofil gud så hämskt.

Knute sa...

Islam stöttar pedofili

Muhammed gifte sig med Aisha när hon var sex och fullbordade äktenskapet när hon var nio, och han är exemplarisk för detta enligt islamisk lag.

http://canuteocean.blogspot.com/2008/10/profetens-exempel.html

Skicka en kommentar