söndag 2 augusti 2015

Ta hand om Er

"Själv gillar jag Mozart och Chopin. Chopin för också tankarna till Polen, hans födelseland. Som för närvarande är ett utmärkt alternativ att flytta till för en svensk pensionär. För 7000 s.kr kan en 4-personers familj leva hyggligt. Många förstår idag engelska, kulturen är likartad. Dessutom är de nationalister. Stora demonstrationer när Polen skulle tvingas ta emot "häpnadsväckande 2000" araber. Polacker är inget "kamikaze-folk". Stolta, hårt arbetande, nationalister. De känner till ordet "invasion" och vet vad det betyder: fattigdom, ofrihet, förtryck.

Har tidigare sneglat på Portugal, men finner med tiden Polen alltmer intressant. De är snart förbi oss i de flesta mätningar som bl.a Eurostat gör. FN:s prognos om Sverige på 45:e plats (HDI) 2030 synes alltmer relevant. Har nu vittring på 2 hektar med renoverings-hus för 200 000 s.kr ute på landet, 20 min. från större stad, och två timmar från polska östersjökusten. Tror jag slår till, bara kära hustrun kan komma till beslut."

Kommentar av Tor Rusk på Thoralfs blogg

PS. Själv är jag inte så förtjust i hur Chopins vackra musik brukar tolkas. Det går inte att stampa takten, det finns ingen puls. Jag skrev in noterna i ett dataprogram och genast blev det mer njutbart. Vad är det för konstig tradition som tvingar pianister att spela med en massa mikropauser för att framhäva känslosamheten? Sitter det någon kommitté i Warszawa och inbillar sig att det var på det viset Chopin spelade?