tisdag 23 december 2014

Diskussionen om arv och miljö är gammal, men fortfarande aktuell

Er tosprogede elever dummere end andre?

AF HENRIK DAY POULSEN Berlingske 21. DECEMBER 2014

Er tosprogede elever dummere end etnisk danske børn? Berlingske og Jyllandsposten har den sidste uge endnu en gang dokumenteret de massive problemer, som dårligt integrerede indvandrere medfører. Morten Østergaard kunne så endelig bekende kulør i ugens løb, hvor han sagde det, vi alle sammen jo godt vidste, er regeringens politik, nemlig at de mange syriske flygtninge forbliver i Danmark. Så problemerne med integration af muslimer fortsætter og vil også i de kommende år suge milliarder ud af statskassen. Så det mindretal af danskere, som arbejder, kan altså se frem til, at en endnu større del af vores skat går til dårligt integrerede muslimer.

Er der en overvægt af tosprogede elever i en klasse, skader det karakterniveauet. Det kunne man læse i Berlingske. Så tilbage til mit indledende spørgsmål, om tosprogede elever er dummere end andre? Dette sprængfarlige spørgsmål er relevant, om end forventeligt også en potentiel bombe med risiko for at blive kaldt alt fra racist til fascist.

Tidligere har forskere set på race og intelligens. Og nogle har fundet, at asiater som gruppe er de klogeste. Men hvad med vores mellemøstlige medborgere? Intelligens er i høj grad arvelig. Har du kloge forældre, er sandsynligheden for, at du også selv bliver klog, større.

Diskussionen om arv og miljø er gammel, men stadig aktuel. Og med vores tosprogede elever passer pengene ikke rigtig, hvis man konkluderer, at de er mindre intelligente end etniske danskere; alene af den grund, at det kun er drengene, der klarer sig katastrofalt. Pigerne klarer sig forbavsende godt.

Så med mindre, at muslimske mænd på deres Y kromosom har en hel exceptionel afvigelse, kan vi altså lukke diskussionen om arv. Det, der også taler imod, at arv betyder meget, er DRs berømte programmer om Xin Xin og de stakkels indvandrere. Her viste Xin Xin, at kinesisk disciplin fik indvandrerdrenge, der var håbløst bagud i skolen, til at rykke sig fagligt svt. til flere år på få måneder. Det ville være umuligt, hvis de generelt havde en lav intelligenskvotient.

Så vi er altså nået frem til diskussionen om, hvad der så i miljøet medfører, at indvandredrenge klarer sig katastrofalt dårligt. Og her skal vi måske lige hive Xin Xin frem igen. Hun havde jo buzz ordet ”disciplin”. Tosprogede piger af muslimsk herkomst opdrages med en disciplinær tilgang, der på en dansker som mig virker skræmmende. De skal gå med tørklæde, må ikke kysse en dreng til skolefesten, må ikke tage på lejrskolen, må ikke drikke alkohol og skal acceptere, at deres brødre af forældrene behandles som Hollywood stjerner.
For drengene er der ingen grænser. De må alt. Det, at få en dreng, er en velsignelse. En pige er lidt af en nitte.

Hvad sker der psykologisk, når man opdrages som en Hollywood stjerne og bildes ind, at hele verden ligger for dine fødder? Dit ego bliver ekstremt overudviklet og man kan slet ikke forstå, at alle andre ikke forguder en.
Så når man får sin første dårlige karakter og møder modstand, er det samfundets skyld. De racistiske danskere, ”møjsystemet”, der er antimuslimsk, er skurken. De små Hollywood stjerner støttes af forældrene, der ofte selv er ekstremt dårligt integrerede, modtager offentlig forsørgelse og tror, at Danmark har pengetræer, man blot kan plukke fra. Alt imens sidder de flittige tosprogede piger i baggrunden, passer deres skole og ender med 10 og 12 taller.

Mit bud er derfor, at en radikal ændring i opdragelsen af de muslimske drenge er nødvendig, hvis det skal lykkes at få dem op på niveau med etnisk danske drenge.

Derfor skal muslimske drenge i langt højere grad opleve disciplin og opleve umiddelbar konsekvens, hvis de ikke lever op til samfundets og skolens krav. De skal lære ydmyghed og respekt for andre. De skal lære tolerance og at de selv nogle gange må indgå kompromisser. Men det kræver samarbejde fra forældrenes side. Og hvis de stadig lever i en middelalderlig, formørket opfattelse af livet og kun er i Danmark for at kunne sende penge hjem og leve af offentlig forsørgelse, så er spillet tabt på forhånd. Med mindre, at de kloge indvandrerkvinder gør oprør!

Nøglen til, at få tosprogede skoler tilsat fungere, er derfor disciplin, disciplin og disciplin tilsat tosprogede piger, som smider tørklædet og tør sige højt, at deres forældre må stoppe den helt urimelige glorificering af drengene, der skaber svært selvovervurderede egoister med skolekundskaber som voksen svarende til et barn på 10 år.

Tosprogede muslimske drenge er fra naturens hånd med meget stor sandsynlighed ikke dummere end andre, men de bliver det, hvis de opdrages forkert.

Sagens kerne, tror jeg, derfor er af kulturel karakter. Man kan ikke forene et mellemøstligt, super patriarkalsk samfund med en skandinavisk velfærdsmodel. De, der som Morten Østergaard og andre tror det er muligt, er hovedårsagen til de massive integrationsmæssige problemer, som Danmark oplever.

- - -

Se också: IQ studies from 113 countries ranked highest to lowest