lördag 19 december 2009

Cherin Awad bloggar igen


Cherin Awad, Halal-tv:s jurist, drev bloggen Betraktarens öga tillsammans med andra muslimer som framställde sig som framgångsrika och därmed integrerade i Sverige. Men bloggen handlade inte om mycket annat än kritik mot svenska lagar och normer. T o m de svenska fäderna fick sig en känga av de muslimska unga som framhöll sina förträffliga muslimska familjenormer. Även den muslimska polis som tillsammans med Cherin Awad skrev på SvD:s Ramadanblogg förra året fanns på bloggen Betraktarens öga, där han bland annat sågade den svenska polisen.

Den bloggen lades ner i december 2008, Cherin Awad var överhopad med arbete, nämligen. Tydligen har en förändring skett och nu är det dags igen att få vädra sin syn på Sverige och alla orättvisor som muslimer 'drabbas' av i Sverige på en ny blogg. Denna gången skriver hon tillsammans med sin, enligt bloggen Muslimska friskolan, arbetslösa bror om tillståndet i Sverige.

Jag lånar bloggen Allahu Akbars ord om hennes beklagande då en klient inte ville ha henne som sitt juridiska ombud och hon då skriver på bloggen:

"Jag är av åsikten att det är av yttersta vikt att man har förtroende för sitt juridiska ombud och vill därför inte ha klienter som inte vill ha mig. Men det blir märkligt när vi börjar sålla efter religionstillhörigheter, hudfärger och kanske kön? Kompetensen blev helt plötsligt oväsentlig? Försvinner min professionalitet enbart på grund av att jag bär sjal? Vart går gränsen för urvalet? Vad tycker du?"

Allahu Akbar klargör det jag känner inför denna muslimska kvinna och hennes syn på Sverige och islam:

"Cherin, klienten visade exakt den förakt du och andra muslimer visar resten av världen. Tänk att du tillåts få reagera på detta och reflektera. Själv blir jag stämplad som rasist om jag reflekterar över muslimers agerande emot andra människor."

Bloggtips, Allahu Akbar


Om polisutbildningen säger Cherin Awad i juni 2008, bland annat:

”Vad händer om man får en sådan enhetlig grupp som de som kräver objektivitet vill ha? Min magkänsla säger mig att det kommer att handla om en vit man i förtiårsåldern som kommer att representera poliskåren. Förtroendeingivande? Knappast.”

Objektivitet, Betraktarens öga

Den nya bloggen Cherinomohammed.se



Mer läsning på:

Cherin Awad tillbaka i ny blogg, Muslimska friskolan

Betraktarens öga-en blogg att hålla ett öga på, Pophöger vs kulturvänster

Halal-tv skymfat, Pophöger vs kulturvänster

Cherin Awad är överhopad med arbete!, Varjager

0 kommentarer:

Skicka en kommentar