onsdag 17 december 2008

Halal-tv skymfat


Halal-tv:s “muslimska feminister” klagar i en debattartikel i DN över hur de beskrivs i medierna. Det är otroligt skrämmande att de inte ser sig själva och det de står för, utan ständigt försöker komma förbi sakfrågorna. Halal-tv och även det svenska islam är i mina ögon fundamentalistiskt och inget som jag som svensk kvinna kan ställa mig bakom. De är inga moderna svenska kvinnor, de är fundamentalistiska muslimer och det är inget vi ska acceptera som svenskt. Om det inte är fundamentalism och extremism som dessa står för, hur fungerar då extrema muslimska kvinnor?

De menar i artikeln att de är glada över att få bo i ett demokratiskt land, men att ha islam och profeten Muhammed som förebild är knappast en förebild för demokrati som en normalfuntad svensk vill ha den. Och egentligen anser inte Cherin Awad att islam är demokrati då hon vid ett tillfälle har sagt att en modifierad sharialag är bra för muslimska kvinnor. Cherin Awad är jurist, utbildad i Sverige och kan ändå anse att sharialagen, måhända något modifierad, ska gälla i Sverige. För en viss grupp människor. Det är obegripligt att hon ens tar orden demokrati och jämställdhet i sin mun och nu också skriver dem i DN, som om hon stod för de värden vi har i Sverige! Är det framtidens muslimska svenskutbildade jurister, som skriver om våra svenska lagar så de passar muslimer?
Halal-tv skymfas i medierna, DN

Det är ingen liten modifiering som behövs av sharialagarna, hela tanken bakom sharia är så kvinnofientlig och kvinnoförtryckande att jag inte kan förstå hur moderna unga svenska kvinnor ens funderar över profeten Muhammed som förebild och över sharialagars införande i Sverige. Cherin Awad har också sagt att måste hon välja, väljer hon sharialagarna. Det säger allt om en kvinna som påstår sig vara svensk och för jämställhet.
Cherin Awad, sharialagarna och verkligheten, Hedersrelaterat våld

"Azam Qarai arbetar också som reporter på det persiska närradioprogrammet "Kvinnoröst". På presskonferensen inför starten av Halal-tv var hon där för att göra ett inslag till progammet. Redan då började hon tvivla på programmets bärighet.

Jag frågade en av programledarna, Cherin Awad, om vad hon tycker om lagen om arvsrätt inom islam där kvinnorna bara får ärva hälften av vad männen får. Då hänvisade hon till imamerna. Jag tyckte det var ett väldigt märkligt sätt att svara."
De undviker principfrågorna, DN

Med tanke på att Cherin Awad är jur. kand. från Uppsala Universitet och dessutom har föreläst om islamisk rätt så känns hennes undvikande svar ännu märkligare. Hon ville inte svara i egenskap av huvudrollsinnehavare för Halal-tv, eller?

I en intervju i Dagens Juridik den 9 oktober säger Cherin Awad, som då kallades programledare, men som efter kritik kallades huvudrollsinnehavare av Svt:
"I programmet diskuterar vi samhällsfrågor som kan vara lite problematiska. Det blir en lite annan infallsvinkel än den vanliga, eftersom alla vi tre som leder programmet är troende muslimer", säger en av programledarna i kort intervju i Dagens Juridik.

"Hon har föreläst om mångfaldsfrågor inom universitetsvärlden och näringslivet.
På universitetet har jag haft en kurs om muslimsk rätt."
Troende muslimer sänder Halal-tv i Svt, Hedersrelaterat våld

Det är inte utan än att iallafall jag blir nyfiken på vad i den muslimska rätten hon föreläste om. Dessutom är knappast första gången Cherin Awad försöker komma undan diskussionen:

"En som träffade och talade med Cherin Awad den 21 september 2008 är Fredrik Brunna och han berättar på sin blogg om mötet:

"I går gjordes ett studiebesök i Husby moské och Stockholms moské på Södermalm, arrangerat av författarna bakom Ramadanbloggen i SvD. Det var mycket lärorikt.

Men som humanist har jag svårt att förstå den okritiska tron på gudomliga regler och straff. Oavsett om det handlar om kristendom, judendom eller islam.

Under en diskussion frågade jag de muslimska deltagarna vad deras åsikt var om de hadither som förespråkar stening som straff för äktenskaplig otrohet. Jag hoppades på ett tydligt avståndstagande från denna vedervärdiga tortyr, men svaren var dessvärre försiktiga och undvikande.

Bekräftade fördomar, Fredrik Brunna.se (Originalbloggen verkar inte finnas kvar, men jag hänvisar till Fredrik Malms blogg i ämnet.)
Halal-tv:s Cherin Awad tar inte avstånd från stening vid otrohet, Hedersrelaterat våld

Inte ens i en debatt om Halal-tv ställde hon eller någon annan av de tre huvudrolls- innehavarna upp:
"Ikväll ska SVT:s debattprogram Debatt diskutera seder, bruk och religion med utgångspunkt i grälet mellan programledarna och Hamilton. Carl Hamilton kommer att vara med i kvällens program men Cherin Awad, Khadiga El khabiry och Dalia Azzam Kassem som leder Halal-tv ställer inte upp.

Ja, de har tyvärr avböjt att medverka. Jag tycker att det är märkligt att de startar debatten men inte vill fortsätta delta i den, säger Lena Laurén projektledare för Debatt."
Halal-tv-tjejerna vågar inte delta i Debatt, Muslimska friskolan

Jag tycker det verkar som man kan dra slutsatsen att det är imamer som styr muslimer i Sverige. Det är till dem frågor om arvsrätt med flera andra frågor ska ställas, det är nämligen islams normer som ska gälla. Imamerna är de som ska känna till lagarna, uttolka dem och styra domsluten. En muslimsk kvinna göre sig icke besvär att försöka svara på en sådan enkel fråga som arvsrätt. Eller?

Det är återigen väldigt obehagligt att Cherin Awad och de andra huvudrolls- innehavarna i Halal-tv vill leva i en parallell tillvaro med annan lagstiftning och annan syn i mycket viktiga frågor. Men som Robert Olsson, programbeställare på Svt skrev i oktober så är det väl så, de har andra referensramar än svenskar:

"Vårt syfte är att visa bilder av deras land, deras Sverige - deras reflexioner, tankar och frågor om det land de lever och verkar i. Vi gör detta för att vi vill tro att det är nyttigt, roligt och viktigt för oss som inte i allt delar deras referensramar att få ta del av deras erfarenheter och reflexioner."
Muslimer har ett eget Sverige enligt Svt

Läs också, Mannens mark eller husets härskarinna, Paraplyprojektet
Genus-Jihad, Hedersrelaterat våld
Myternas television-Halal-tv, Hedersrelaterat våld
Muslimfeministisk agenda, Hedersrelaterat våld
Cherin Awad säkrar islam i Sverige?, Hedersrelaterat våld



Bild från MX Cartoons Jämlikhet ala Halal-tv

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Halal-teve" är skymfat? Haha! Barnrumpor!
Hur skulle det vara om vi tar upp hur skymfat hela svenska folket är över förslaget att ersätta våra lagar med sharia?
Den muslimska invandrargruppen tar sig väldigt stora rättigheter, i ett land som välkomnat och närt dem i åtskilliga år. Det är inte invandrarna som är skymfade...!

Anonym sa...

Halal tv är bra, för det visar för oss svenskar vad (troende) muslimer står för. Det känns lite som att nazister, kommunister och livetsordare också borde få ha sina egna program på SVT, så de alla kan visa hur knäppa deras livsåskådningar är.

Ett ickesegregerat multikulturellt samhälle är för övrigt ett oximoron.

thv sa...

Visst kan det vara befogat att känna en viss oro inför islam i Sverige. Samtidigt är rädsla en dålig rådgivare. I stort sätt vet vi för lite om varandra och det kan vara bra att få lyssna på några muslimskt troende tjejer hur de ser på olika saker i Sverige. Ingen av oss behöver hålla med, även om jag kunde hålla med om vissa saker!
Finns det för övrigt någon risk med att lyssna på några som tycker annorlunda? Här talas väldigt mycket svart-vitt! Livet har har många grå-nyanser!

From Sweden with Grief sa...

Jag grundar inte allt på rädsla, jag kan inte förstå att någon lägger in det i läsningen av mina texter. Jag försöker vara tydlig och resonera om hur islam påverkar kvinnors och barns rättsäkerhet i Sverige och var har jag sagt att det finns en risk att lyssna på muslimer? Jag har lyssnat på muslimer, jag har läst om islam och studerat hedersrelaterat våld och grundar mig i fakta. Jag vet inte hur jag ska formulera mig eftersom det inte verkar röra människor i ryggen det vi har i Sverige och det muslimer vill införa och därmed väljer bort. Jag beklagar att människor anser att islam har viktiga värden att tillföra svenskar, men det får stå för dem!

Skicka en kommentar