På lärarhögskolor och universitetens pedagogiska institutioner trivs flummet på behörigt avstånd från skolans verklighet. Nu när den borgerliga regeringen försöker rätta upp undervisningen efter decenniers misskötsel skär man tänder och öser ut förakt över betyg och annat gammaldags.
Matematiken är på tapeten och om man nödvändigtvis ska prata om metodik, vilket pedagogikforskarna och pedagogbyråkraterna älskar att vältra sig i, så är receptet enkelt: man har en eller helst två lärare som går runt i klassrummet och hjälper eleverna att räkna. Konstigare än så är det inte. Aktiva lärare som håller eleverna sysselsatta så de inte har en chans att prata med varandra eller ställa till med ofog.
Läs mer: Flumskolan skapar flumlärare
sds
söndag 14 december 2008
Flumpedagogik behövs tycker fortfarande vissa
Upplagd av Knute kl. söndag, december 14, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Björklund struntar i den rådande forskningen och beprövade empiriska resultat. Det är i hans förslag du hittar flummet.
Visst behövs det mer disciplin och klarare riktlinjer i delar av svensk skola, det är det få som ifrågasätter, men om man tror att vägen dit leder via betygshets, nationella prov och uppförandebetyg lever man lika verklighetsfrånvänt som Hare Krishna.
Björklund = Flum, flum, flum.
Karbid..
Har du läst svensk pedagogisk forskning? Stora delar sysslar inte med att försöka mäta resultat utan är rena sammanställningar av uppfattningar av typ elevutalanden "Prov gör mig nervösa och jag känner att jag lär mig sämre inför prov"
Ta några samtal med forskarutbildade lärare som först doktorerat inom t.ex. biologi och sedan läst in en lärarexamen och därmed läst en del av svensk pedagogisk forskning. De får ofta något mörkt i blicken och säger saker som att de inte förstår hur de kunnat gp igenom en perrewiev.
Minns själv ett skräckexempel hur jag läste en avhandling min examinator inom didaktik rekommenderade som bra som var ett försök att jämföra olika metoder att undervisa matematik. Själva jämförelsen var att en subjektiv bedömning av elevernas aktivitet under lektionerna. Inget kvantitativt, inget försök att mäta vilka kunskaper eleverna inhämtat. Inom ett seriöst forskningsfällt skulle man inte komma på tanken att försöka publicera en sådan rapport, inom pedagogik kan det lyftas fram som ett föredöme...
/Per
Skicka en kommentar