lördag 20 december 2008

Efter Halal


Debatten om Halal-tv under rubriken "Efter Halal Varför utlöste “Halal-tv” en sådan debatt? Vilken bild ger medierna i dag av muslimer - och vilken plats har religionen i det offentliga rummet?" som ska gå av stapeln på måndag den 22/ 12 klockan 20-21, är redan inspelad. Dilsa Demirbag Sten, en av kritikerna mot Halal-tv hade fått erbjudande om att vara med i debatten men avböjde och jag kan nog förstå hennes beslut med tanke på övriga debattdeltagare. Själv säger Dilsa Demirbag Sten i SvD idag:

“Att Dilsa Demirbag-Sten inte medverkar i programmet har dock inte med rädsla att göra, förklarar hon. SVT var sent ute med att förklara programupplägget och när hon väl fick se det drog hon slutsatsen att diskussionen inte skulle komma vidare från den debatt som varit.

Det som framgår tydligast av den här debatten är att SVT förmodligen har problem att hantera de här frågorna, säger hon.”
Kritiker hoppar av debatt om Halal-tv,
SvD

Att försöka vidga synen på islam som något som inte bara representerar kvinnoförtryck och hedesrelaterat våld, med att åka runt i Sverige i stora tygsjok runt huvud och kropp för att männen inte ska bli sexuellt upphetsade, tala om jämställdhet samtidigt som man inte kan ta en man i hand, är mig en gåta hur Halal-tv har kunnat inbilla sig att det skulle kunna fungera. Islam är kvinnoförtryck och hedersvåld, hur kan dessa kvinnor ha missat det? Men det är inte bara kvinnoförtryck och hedersrelaterat våld det är mycket mer, det ser vi dagligen prov på i vårt land och ute i världen.

I oktober menade Cherin Awad:

“Programledaren Cherin Awad kommenterar själv så här om kritik:

Awad tror sig kunna hantera kritik mot Halal-tv, så länge den inte riktar sig mot henne som person. Kritik mot henne själv är hon inte säker på hur mycket mer hon klarar.”
Cherin Awad vill inte ha kritik, Muslimska friskolan”

Ändå skrev hon och de andra två i DN 16 december att "Halal-tv skymfas i medierna” och att de inte tänker ta kritiken de får. Istället deklarerar de:

“Halal-tv” handlar om att det faktiskt finns välutbildade troende svenska muslimska tjejer som är modiga och fria, som vågar skämta med sig själva och som har ett och annat att bidra med i samhällsdebatten. Till exempel är vi inte så förtryckta att vi stillatigande tar att folk ljuger om oss!”

Ja, men gör man ett program där man ställer sig själv som representant för som i det här fallet en religion så får man nog finna sig i att kritiken riktar sig mot både personen och innehållet i programmet. Jag förstår inte varför det är vi tittare som ska kunna skilja på sak och person när de själva inte kan eller ens gör det i programserien!

Och att de ständigt talar om att de är välutbildade, gör det deras syn på sin religion och andra ämnen ta tagit upp mer acceptabelt? Är det utbildningen som gör att de är jämställda, jämställda med vad? Sina makar, med svenskar, med andra kvinnor, jämställda inom islam eller vad?

Jag kan inte heller begripa att de anser sig ha kunnat bidra med något till samhällsdebatten. Ett barnprogram med underliga frågor är väl inte så stor samhällsdebatt. Vem har inbillat dem att de skulle kunna bidra till samhällsdebatten utan att få kritik?

Nej, jag hoppas vi aldrig får se något liknande dravel i svensk tv. Att vuxna och välutbildade kvinnor som vill bidra till samhällsdebatten genom att förespråka islams förträfflighet och genom att hålla denna låga nivå är bara tragiskt och patetiskt. Och att de har mage att kräva att vi ska gilla det är också egentligen tragiskt om det inte vore så allvarligt.

Men det är inte tragiskt, det är en skrämmande verklighet att islamiseringen är så långt gången i Sverige. De bekräftade bara de fördomar de säger finns mot muslimer, nu vet vi att det vi sedan innan redan vet är verkligt, detta är islam.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar