Åsa Moberg gör en sådan navigeringsmiss i sin analys om kjollängder och den muslimska slöjan i en artikel på Newsmill, att artikeln får bottenkänning och går på grund redan i rubriken:
Även Sverige hade en islamistisk inställning till kortkort, Newsmill
Jag förstår inte varför svenska kvinnor nonchalerar det kvinnoförakt som islam står för och hur kvinnoförtrycket egentligen ser ut.
Och kjollängden i väst brukar man ibland säga hör ihop med konjunkturen, i goda tider så åker kjolfållarna upp, i riktiga kristider så åker kjolfållarna ner. Så förr skämtade amerikanska ekonomer om att man bara behövde studera kvinnors kjollängder så kunde man se vartåt världen var på väg.
Att tala om islamism i det historiska Sverige är att skjuta hela debatten om den muslimska kvinnan och hennes roll och vad hennes klädsel egentligen har för betydelse, i sank. Att ta den svenska synen på moral och kalla den islamistisk är skrämmande.
Jag får hoppas att Åsa Moberg är nonchalant, annars är det förfärande att hon ens gör en jämförelse med den svenska och kristna synen på kvinnan under 1900-talet och den muslimska då och av idag.
Och att hon som exempel tar Nalin Pekguls artikel om sina egna korta kjolar, där denna hänvisar till sina fastrar i Kurdistan som gick i kortkort på 1960-talet, säger väl det mesta. Och idag är enligt sossarna slöjan ett sätt att befria sig från den muslimska kvinnosynen och Nalin Pekgul skriver om det sekulära och traditionella med slöjan:
"Många muslimska kvinnor använder sjalen som en del av en gammal och självklar tradition och inte för att visa stöd för Islamisterna."
Bakgrunden till mina korta kjolar, Nalin Pekgul på Newsmill
Och enligt Nalin Pekguls bror, Kurdo Baksi, är slöjan tecknet på det goda Sverige, enligt en chatt i DN för en tid sedan,
Slöjan är tecknet på det goda Sverige, Varjager
Läs också om ungsossarnas syn på slöjan nedan. Så visst är kampen om slöjan politisk både i Sverige och i muslimska länder, det handlar inte om någon tradition som ska bevaras eller följas:
"Sossarna och deras vurmande för muslimer och muslimers krav på särbehandling och särlagstiftning är obegriplig. Igår skrev fyra ungsossar om att slöjan är en feministisk symbol och en väg ut ur patriarkalt förtryck.
Ja, i de länder där kvinnor inte får vistas offentligt alls i princip, där sätter kvinnor på sig slöjan och annan rättrogen muslimsk kvinnoklädsel och säger att de klär sig anständigt och muslimskt och därmed har rätt att vara där de vill, trots lagarna som finns i landet som förbjuder kvinnors närvaro på just dessa platser.
I Sverige har vi lagstiftning för ett jämställt samhälle och därmed faller sossarnas resonemang totalt pladask."
Muslimska kvinnor i Sverige måste frias genom slöjan, Hedersrelaterat våld
Även vänstern har sina principer runt slöjan:
"Vänsterpartiets partikongress sade nej till förslaget att förbjuda slöja i skolan för flickor under 15 år.
Källor, vänsterpartiet pressmeddelande måndag 9 juni och tisdag 10 juni 2008:"
Vänstern tillåter kvinnoförtryck bara det är muslimskt, Hedersrelaterat våld
Svenska DO kämpar för att muslimska kvinnor ska få bära slöja var de vill, eftersom vi har religionsfrihet i Sverige:
"Under programmets gång kunde man lugnt konstatera att Katri Linna på DO anser att muslimska kvinnor ska få klä sig som de önskar i alla sammanhang, eftersom vi har religionsfrihet i Sverige. Hon menade också att det handlar om mänskliga rättigheter och människors lika villkor."
Mänskliga rättigheter och människors lika villkor-på vems villkor? Kulturvänster blir pophöger
Om man nu tillåter slöjan på flickor i skolan, varför får inte svenska unga killar ha kepsar och mössor på sig? Är den svenska ungdomskulturen inte lika fin och bra som den muslimska kulturen? Eller?
Och dessutom ska man då sammanfatta hela diskussionen om slöjan i Sverige och i muslimska länder med att; det är de onda, kvinnoförtryckande islamisterna som tvingar på kvinnor den islamistiska slöjan.
Det är de goda muslimska kvinnorna som tar på sig slöjan för att som ett slags feminister ta sig ut från hemmen och komma ut i samhälls-och arbetslivet, i Sverige och i muslimska länder.
Sedan har vi de rättrogna muslimska kvinnorna och männen som anser att den religiösa slöjan visar hur goda muslimer de är,
och sedan har vi de traditionella kvinnorna som ser slöjan som ett slags mode eller en kulturmarkör?
Vad har detta med Sverige att göra, egentligen?
Läs gärna: Sosseislamismen i kortkort, Hedersrelaterat våld
Jag förstår inte logiken, bloggen Garm
Läs också på Hedersrelaterat våld:
Muslimfeministisk agenda
Vem bär skulden?
Burka säkrar kvinnans heder på lärarutbildning
Har hedersmord funnits i Sverige
lördag 7 november 2009
Sverige har också haft en islamistisk syn....
Upplagd av From Sweden with Grief kl. lördag, november 07, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar