tisdag 3 november 2009

Bli primitiv: vilda hjärnor i en modern värld

Claude Lévi-Strauss är död, alltså inte jeanstillverkaren utan socialantropologen. Han blev 100 år. Han är mest känd för sitt verk Tristes Tropiques:

"Bland dagens intellektuella påträffar man inte den spydighet mot den muslimska världen som Tristes Tropiques visar. Vem skulle våga skriva:

'Om en vaktpost skulle bli religiös, förefaller islam vara den idealiska religionen: att strikt följa reglerna (böner fem gånger om dagen, var och en kräver femtio knäböjningar), detaljerade regler om renhet (rituella tvagningar); manlig promiskuitet i det andliga livet vid utförandet av religiösa förpliktelser, och inga kvinnor.'

Ingen, år 1955, skulle finna något att anmärka på. Idag ropar vi islamofobi."

"Ett av de mest udda och viktigaste ögonblicken i Tristes Tropiques är när Lévi-Strauss på krokiga vägar kastar ut några idéer om att islam splittrar Öst och Väst.

Det var då, när islam föddes, som västvärlden förlorade möjligheten att blanda buddhism med kristendom, gick miste om det eventuella giftermålet mellan passiva (filosofiska) och aktiva (affärsmässiga) möjligheter, förlorade tillfället att förbli kvinnligt.

Buddhismen erbjuder förtröstan om att moderns bröst ska återvända, dess grundläggande tendens är att avskaffa skillnader, vilket tempelprästernas androgyna dräkt och den radikala kritiken av livet vittnar om.

Islam däremot har utvecklats i enlighet med en maskulin orientering och är en religion för militärbaracker. Islam är germansk, skoningslös mot utomstående, och islam är framtiden."
Det där med "germansk" verkar underligt. Var han bekant med att Hitler ansåg att islam skulle ha passat tyskarna bättre än den veka kristendomen? Nu för tiden stämmer det inte alls, tyskarna är lika undfallande som andra västerlänningar. Däremot riskerar Tyskland att bli muslimskt ändå, genom kolonisering.

Lévi-Strauss ansåg att trots våra moderna liv har vi "vilda" intellekt. Det finns inte några grundläggande skillnader mellan våra och så kallat primitiva folks tankegångar. Men jag undrar ändå, är inte atombomber mer livsfarliga i händerna på mindre sofistikerade personer än dem som konstruerat dem?


Under en vandring i talibanernas trakter hänfördes Lévi-Strauss av buddistiska statyer och blev dyster till sinnes i muslimska tempel: Varför inger mig islam en sådan olust?


"Jämfört med buddismens universella välvilja och kristendomens vilja till dialog tar sig den muslimska intoleransen ett omedvetet uttryck hos dem som gör sig skyldiga till den: för även om de inte alltid på ett brutalt sätt försöker tvinga andra att dela deras sanning, är de hur som helst (och det är ännu värre) oförmögna att tolerera de andras existens som just Andra.

Det enda sättet för dem att skydda sig från tvivel och förödmjukelse består i ett "tillintetgörande" av de andra, som vittnar om en annan tro och ett annat levnadssätt. Det islamiska brödraskapet innebär följaktigen en uteslutning av de otrogna, men det kan man inte medge, för gjorde man det skulle det betyda att man erkände de andras existens."

Innan jag nu på nätet hittade Lévi-Strauss' islamkritik var jag kritisk till honom eftersom jag på något vis förknippade hans tankar med ungdomsupproret maj 1968. Ner med kolonialismen, tredje världen kräver sin rätt, de vilda i Amazonas tänker lika bra som vi, civilisationskritiken och arvet från Rousseau.
Lévi-Strauss' teori om omedvetna kvinnoförtryckande mentala strukturer gör det omöjligt för en karl att argumentera mot aggressiva feminister.

När jag för länge sen läste jag en bok om strukturalism av honom, The Raw and the Cooked, begrep jag inte dugg. Däremot är hans bok om de "trista tropikerna" mindre teoretisk och mer poetisk.

8 kommentarer:

From Sweden with Grief sa...

Åh, så bra, jag blev så glad över detta inlägg! Han kunde verkligen sätta ord på världen runt oss och inspirera en!
Jag blev förvånad över att han var så gammal. Det måste han ju ha varit, men jag vet inte, han känns så tidlös på någotvis, så tankeväckande.

sirtoby sa...

Notera att man i skrivande stund intressant nog inte kan kommentera Zarembas recension i DN. Andra aktuella recensioner går dock bra att kommentera...

LP sa...

En mycket intressant text man publicerar på DN-sidan. Tack för tipset, har inte läst den förr men känner igen titeln på artikeln.

Så många aha-känslor ang islam har jag nog aldrig fått av en text förut. Den förklarar och bekräftar en hel del.

För mig blir det tydligt hur illa det kan gå när "auktoritet gone bad", det blir totalitarism. Inte bara på ett samhälleligt plan, utan i själva medvetandet hos individen om det vill sig riktigt illa. Detta leder till patologiskt tvångsbeteende och tvångsföreställningar där man alltmer undviker att reflektera över verkligheten så som den verkligen uppenbarar sig för en, till förmån för en uppfunnen verklighetsbild med i förväg bestämda och begränsade handlingsalternativ.

Detta innebär med andra ord en infantilisering och stympning av det annars flexibla människomedvetandet på ett sätt som är typiskt för sekter och sektliknande sammanslutningar. Lévi-Strauss nämner ju också exempel på den sektliknande slutenheten inför "de andra" och skriver bla:

"Muslimernas provinsiella liv fortgår under hotet från andra levnadssätt, friare och smidigare än deras eget, och därför
kan blotta kontakten med dem bli förödande."

-------

Detta sätt att domptera individen är ju tyvärr mycket effektivt, och jag är inte så säker på att resten av världen slipper undan detta mentala mörker. Jag är dock säker på att ett sådant system förr eller senare brakar samman eftersom det så kraftigt inskränker människans natur som varande nyfiken. Det enda sättet att hålla kvar ett sådant tillstånd i längden är förmodligen genom att man medvetet degenererar mänsklighetens intellekt genom tex inavel eller dåligt urval.

LP sa...

Förresten.

Jag uppfattar inte om artikeln du länkar till Knute, verkligen är en recension av en nyutgåva? Eller är det Maciej Zaremba som själv översatt ett kortare stycke?

På Adlibris hittar jag en utgåva av Tristes Tropiques på engelska från 1992, men inget på svenska.
I värsta fall köper jag den engelska versionen men det är alltid trevligare och bättre att läsa på svenska för min del.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0140165622

Knute sa...

Det framgår inte om det är en nyöversättning eller ett utdrag ur den svensk översättningen från 1959.

Christer Lindberg sa...

För den som vill veta mer om Lévi-Strauss har jag alldeles nyligen kommit ut med en bok som heter Samhället som tanke: Claude Lévi-Strauss och den franska strukturalismen (Arkiv förlag).

Christer Lindberg sa...

Vill man läsa Tristes Tropiques på svenska är titeln Spillror av paradiset och den finns publicerad av Arkiv förlag i en kompletterad översättning.

From Sweden with Grief sa...

Tack för tipsen, jag lägger upp dem på min UltraV-blogg också. Ska läsa din sajt vid tillfälle.

Jag blev väldigt blyg då jag läste din meritlista, jag är bara en enkel student. Men jag vill ändå berätta att jag läste en väldigt intressant kurs i socialantropologi i Lund. Ni har en fin institution därnere, verkligen!:)

Skicka en kommentar