fredag 7 november 2008

Lärarstudent skriver brev till Carl Hamilton



Ekonomen och författaren Carl Hamilton skulle intervjuas av Halal-tv om klassklyftor i Sverige och två av huvudrollsinnehavarna ville inte ta honom i hand, utan hälsade på muslimskt vis då främmande män och kvinnor inte får röra vid varandra enligt islam. Carl Hamilton reagerade starkt och det har orsakat debatt i medierna.
På Svt:s hemsida kan man diskutera Halal-tv
och där hittade jag ett brev som en lärarstudent skrivit till Carl Hamilton. Eftersom det är publikt lägger jag in det som ett exempel på hur en muslimsk kvinna tänker, en kvinna som ska undervisa våra barn och barnbarn i framtiden.
Hon skriver om förtryck.

ImanEhsani

Till Carl Hamilton!
Ska den muslimska kvinnan låta dina föreställningar om hur en hälsning bör vara eller se ut, gå före den pliktkänsla hon har till sin skapare (Gud)?
Jag förstår att du känner en förpliktelse till vad din kultur har lärt dig, men låt mig beskriva denna situation för dig ur en muslimsk synvinkel:

Om man inte tror på Gud så tror man inte på en Allvetande Skapare. Men som muslim ser man Gud som den Allvetande Skaparen. Det står bla i Koranen att “jag skapade värden för dig människa, men jag skapade dig för mig. Se dig inte underlägsen gentemot världen & se dig inte överlägsen gentemot mig”.

Detta citat kanske ger dig en bild om den pliktkänsla en troende muslim känner gentemot sin Gud.
Men frågan är om du agerade rätt eller fel, då du vägrade hälsa enligt deras syn på hur en hälsning bör gå till väga.
För att både respektera dig som människa & respektera den pliktkänsla dem har mot sin Gud.

Jag har läst många artiklar om hur den muslimska kvinnan är förtryckt i andra delar av världen, men i måndags såg jag på tv hur du förtryckte den muslimska kvinnan inför den “fria världens ögon”. Genom din trångsynhet och dina föreställningar gå före respekten för den pliktkänsla dem har, så har du förtryckt.
Du sa att du skrivit en massa böcker hur muslimer förföljs & att du skrivit en bok om din muslimska väns öde.

Men frågan är, har du gjort din läxa innan du skrivit dina verk? Borde du inte ha läst fakta om islam & Koranen i bästa fall, innan du uttryckte dig om dem människor som följer den religionen?
Jag hörde tydligt av dina argument att du inte hade gjort det.

Det ger mig rysningar att du som en tänkare & författare kan så enkelt låta dina föreställningar gå före respekten för individen. I min mening så har du hjälpt till att ge en förståelse för förtryckarna av kvinnor i andra delar av världen. Dem agerar också efter sina föreställningar!

Jag hoppas att du läser det här & att det hjälper dig att förstå vikten av det misstag du gjorde mot dem 3 reportrar som av respekt till dina verk valde att intevjua dig!Man ber om ursäkt till dem människor man sårat. Kanske då kan du visa svenska folket att ditt fina kontor & trygga hemma miljö inte förträngt dina vyer för andras syn på livet & dess frågor. Och kanske då kan vi svenskar få tillbaka respekten för dig som en tänkare & författare…
——————————————————–
En dikt till dig:
Tolerans och respekt, är det allas rätt?
Att respektera och acceptera, är det allas sätt?
Tänkarens tankeprocess och utvecklandet av en text.
Bör man inte som tänkare utveckla det man tänkt?
Bör man inte som författare leva efter det man utvecklat
Att respektera, att acceptera, att tolerera är en tänkares tecken!
Idag visar du att du ej är en tänkare
Att du ej är utvecklare av humana tankar.
Behovet av en tänkare med humana tankar
Behovet av någon som försvarar mina & våra rättigheter,
Någon att acceptera
Jag respekterar dig inte mer!
Resultatet av din trångsynhet

/Från Iman, lärarstudent


Burka säkrar kvinnans heder på lärarutbildning

0 kommentarer:

Skicka en kommentar