söndag 15 juni 2008

Gåsapågen II


Jag skulle ha svårt att tänka mig att bo någon annanstans än i Skåne. Blekinge är nog bra, men måste ändå rubriceras som sur-Skåne, därför att det högst motvilligt gick med på att bli svenskt. Annars är det som franska Rivieran sommartid, söderläge och dessutom skogklädda öar. Men den blekingska mentaliteten är sedan det svenska maktövertagandet år 1658 uppgiven, om inte rent upprorisk. Om du vill ha tag i en hantverkare åk över gränsen till Småland.

Torsås kommun i sydöstra hörnet av Småland är väldigt fridfull, bland gamlingarna talas ett fornnordiskt språk som eljest bara återfinnes på isolerade öar i sydvästra Norge. Men tiden går väldigt fort med TV och snart har de också lärt sig Stureplans-stockholmska och kulturberikiska.

Norr om Torsås finns Kalmar och Öland och Gotland. Man kan med fördel hoppa över Stockhom och besöka Finland, fast där har jag tyvärr aldrig varit, bortsett från det med EU-tvång snusbefriade Åland.

Ja vad finns mer att se här i världen? Här i Skåne finns inga mygg men däremot sjunger näktergalen både natt och dag. Jag brukar se på dansk TV och Danmark verkar vara ett dejligt land. Visserligen ligger det inom räckhåll men vad jag förstår är det likadant som Skåne så jag tror jag likaväl kan stanna hemma.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar