måndag 5 mars 2012

"Barnperspektiv lyser med sin frånvaro"

... skriver SD-kvinnan Therese Borg, "fast det är ett ständigt återkommande begrepp i politik". Politikerna anskådar det gärna från tre olika synpunkter: ekonomiska kostnader, politisk ideologi och vad som är bäst för ditt barn.

I Danmark er Kommunernes Landsforening netop i færd med at fremhæve vigtigheden af et "godt børneliv".

Det her med "godt børneliv" må naturligvis ses ud fra det givne samfundssystem, for spurgte vi børnene, vilde de nok helst have far og mor omkring sig, og det system har vi jo ikke mere.

Børnene må så nøjes med børnehavesystemet, og hvad det kan give dem.

Politikerne synes i deres formuleringer enige om, at børnene bør lære noget i daginstitutionerne.

Og hvad er så det, de skal lære?

Vi har i fire fem årtier - under skiftande regeringer - set og hørt, at vore børn langt hen ad vejen blev indoktrinerede med pædagogernas politiske ideologi, som lå fjernt fra begrebet demokrati. Den almene befolkning tog tilsyneladendei afstand fra sådant overgreb mod forældremyndigheden, men orkede næppe at tage kampen op.

Vist er det attråværdigt, at daginsitutioner ikke bare er børneparkering, men at ungerne også lærer noget. Der må da være en fællesnævner, som går udenom politik. Vi har trods alt masser af gode børnebøger, som ikke interesserer sig for politisk indoktrinering, sange og sanglege, og bunkevis af ting, man kan lave, tegne, flette, male. danse etc., og hvorfor ikke engang imellem lege stilleleg? Det vilde være sundt for alle i børnehaven. Børnehavelærere har rigeligt at øse af, som småbørn synes er sjovt og spændende. Men det er naturlivis nødvendigt, at de har tid til det - at der altså er tilstrækkeligt personale.

Et godt børneliv betyder først og fremmest, at børn får lov at være børn.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar