Ännu en som ger efter för hetsen från media. Mrutyuanjai Mishra slutar skriva för Avpixlat och lämnar Sverigedemokraterna. Till sist gav han efter för flosklerna om öppna gränser och alla människors lika värde. Kommentar av Thorsted:
Jeg bor i Danmark og jeg er bekendt med Mishras blog på JP.dk samt hans tidligere medlemskab af Trykkefrihedsselskabet. Jeg har altid følt en vis skepsis mod ham når jeg så, at hans baggrund var "Menneskerettigheder" - allerede her kunne man se noget ikke rigtigt stemte.
Troen på "menneskerettigheder" er vor tids utopi og hvor kan en mand med speciale troen på en Utopi som skabte disse problemer i hele i Europa være kritiker af konsekvenserne af den utopi han havde speciale i?
Jeg er igang med at læse en bog af professor i juridisk historie ved Columbia, Samuel Moyn: "The Last Utopia -human rights in history" (Harvard uni.press 2010). Her viser Moyn, at menneskerettighederne som de omtales idag ikke er relateret til den franske eller amerikanske revolution eller til 1948 deklaratioen. Her så man på rettigheder som noget "indenfor en stat".
I 70'erne sker der 2 ting. Amnesty international får Nobelprisen men havde ingen politisk indflydelse. De 2 processer der sætte det hele igang er, at man kan se, at de afkoloniserede stater ofte afløses af regimer der var værre end kolonimagten - altså den 3. verden kan ikke få staten som institution til at virke og dermed heller ikke rettigheder til dens indbyggere. Med menneskerettighederne tror man kan komme udenom en stat og giver mennesket en ret uden dog fortælle hvem.
Den anden ting som gør menneskerettighederne attraktiv som en "ny utopi" er at de gamle utopier som socialisme og marxisme ikke kunne indfri drømmene og ofte med store dødstal som konsekvens. Dermed blev "Human rights" den nye utopi. Processen starter i midt 70'erne og begynder så at komme som tænkning ind i det politiske system i slutningen af 70'erne og 80'erne. Det er så der hvor vi er idag. Moyn skriver, at det nye med menneskerettighederne siden 70'erne er at den forholder sig "til andre menneskers lidelser" (læs 3. verden).
Mishra er Ph.D i denne utopi og han har med dagens kronik fundet det rette sted for sin utopi - nemlig en kriminalisering af Europas oprindelige befolkninger samt en idealisering af folk fra 3. verden der ikke har kulturen og historien til at skabe fungerende retsstater og demokrati. Disse er menneskerettighedsutopiens overmennesker - Europas oprindelige befolkninger er racister og lort: "They have to go".
söndag 23 februari 2014
Teolog i religionen "mänskliga rättigheter" lämnar SD
Upplagd av Knute kl. söndag, februari 23, 2014