fredag 27 april 2012

Dansk-arabisk overfald på en bus-kontrollør

Det var den 17. april. Solen skinnede. Jeg var stået på en bus ved Blegdamsvej i København.

Klokken var 13,20, da jeg ville stå af ved Nørrevold. I det samme kom billetkontrollen. Ren rutine, troede jeg. Men for min sidemand i bussen, en 16 – 17 års dansk-araber, var det en krænkelse af hans ære, eller hvad det nu var, at skulle vise billet for en kvindelig kontrollør. Måske havde han ingen billet. Så han skubbede kvinden væk. Men hun stillede sig i vejen i døren og insisterede på at se hans rejsehjemmel, som hun gjorde med os andre.

Så tog fanden ved den unge mand. Han råbte, at han havde for travlt til hendes ævl. Han skulle vise hende, og masede sig ind på hende. En anden kvindelig kontrollør kom hende til undsætning, stille og roligt. Den unge mand kastede sig ind på de to kvinder, skubbede og fægtede, hvæsede og råbte. Men kvinderne gav ikke op. De lænede sig op mod ham og fik døren lukket halvt. Kampen bølgede.

Jeg stod op og ned ad de kæmpende og overvejede, om jeg skulle lægge mit lod i striden. Men jeg er ikke trænet i håndgemæng. Jeg synes faktisk den slags er nedværdigende. I kamphandlinger bruger jeg ord. Så kom også en mandlig kontrollør til stede. Og busselskabet så ud til at have overtaget.

Det var de samme dage en røver havde været på spil på Amager. Inden han forlod sit offer, skød han ham i knæet. Amager-røveren var – ligesom min medpassager – en fremmed, af anden etnisk oprindelse, som det kaldes.

Volden i busser og andre steder er blevet grovere de senere år, i takt med vi har åbnet vores land for de omfattende indvandringer.

Jeg påstår ikke, at danskere ikke kan skabe sig, som den unge araber gjorde i bussen. Men jeg kan ikke forstå, at så mange af de fremmede, der så gerne vil bo i Danmark, ikke gør sig mere umage for at opføre sig normalt efter dansk standard.

Min ubehagelige oplevelse i bussen står ikke alene. 67 procent af unge under 18 år, der fremstilledes i dommervagten i 2008 anklaget for forbrydelser, der giver mere end 1 ½ års fængsel, var (muslimske) indvandrere.

I betragtning af, at vi har ca. 8 procent muslimer i landet, er 67 procent en tankevækkende og uhyggelig overrepræsentation af muslimske kriminelle.

Mange muslimers indstilling til fysisk vold er særegen efter danske begreber. Over en tredjedel af muslimerne i England ønsker dødsstraf for muslimer, der forlader deres islamiske tro. Og de ønsker shariaen indført med håndsafhuggelse af tyve og dødelig stening af ”utro” kvinder.

Ikke alle, men en stor del, en ubestemmelig stor del, af muslimerne i Europa har en adfærd, der ikke er til at leve med for os andre, der endnu er det store flertal. Det var frastødende at stå i bussen krop til krop med denne frådende unge araber.

Havde oplevelsen på Nørrevold ingen gode sider?

Jo, de to kvindelige kontrollørers besindige og dog håndfaste måde at håndtere episoden på. Den var professionel og ganske imponerende. Et løft på hatten til Hovedstadens Trafikselskabs lille hold af veltrænede kontrollører.

Ekstra Bladet 26-4-2012 (ikke online)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar