lördag 21 mars 2009

Min trosbekännelse - eller hur Jesus blev verklig för mig

Jag läste grundkursen i teologi vid Lunds universitet, professorerna var duktiga och när det var dags att tentera på Nya Testamentet kunde jag boken både fram- och baklänges och diagonalt. Jag hade köpt ett par flaskor vitt vin att fira med efter tentan nästa dag, men kunde inte vänta utan satt på mitt ödsliga studentrum och drack upp dem medan jag pluggade, sedan gick jag på krogen, kom hem berusad och somnade.

Mitt i natten vaknade jag och sträckte mig efter flaskorna men de var tomma. Jag var full av ruelse, vad ska det bli av mig, är jag inte livsduglig eftersom jag inte kunnat motstå frestelsen att fly från bekymren med vinets hjälp. Jag var olycklig över skilsmässan och saknade barnen, men mina självdestruktiva känslor borde jag ha väntat med tills efter tentan.

Plötsligt fick jag för mig att någon rörde sig under sängen. Jag tänkte efter, i går kväll hade jag väl inte varit så full att jag inte kommit ihåg om jag tagit hem någon kompis från krogen? En arm sträcktes ut under sängen och en röst talade, jag var halvt medveten om att rösten förmodligen var min egen tanke och armen min egen arm, men det var fascinerande och jag spelade med.

"Var inte ledsen", sa Jesus, "livet är underbart. Livet är här och nu." Sådana saker sa han, allt medan jag blev sömnigare och bibelcitaten jag pluggat i månader flöt in i varandra.

Efter att ha sovit en stund vaknade jag igen, och tittade under sängen, ingen Jesus där. Men ändå fanns han, jag kände mig upprymd och trots min huvudvärk och ansenliga promille satte jag mig vid bordet och pluggade tills det blev dags att cykla iväg och tentera. Tentan på Nya Testamentet gick strålande, 99 rätt av 100, inte underligt, nu när jag träffat bokens huvudperson hade jag ju fått facit!

Att jag drar mig till minnes föranleds av att jag läser att Jonas Gardell predikat i Uppsala Domkyrka och sagt att Jesus var en tandlös analfabet. Sådan minns jag inte Jesus. Tänderna hade han kvar, möjligen var den ena framtanden kortare än den andra, och han verkade bildad och kunde många språk, svenska till exempel.

Bilder: Maria Magdalena upptäcker att graven är tom; Maria Magdalena och Jesus.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fascinerande. Om du hade skrivit ner allt Jesus sade till dig från under sängen och gett ut texten under namnet "Mirakelkursen" så hade du varit miljonär nu. Om nu det är något att sträva efter.

Knute sa...

Wow! Mirakelkursen! Vilken affärsidé!

Knute sa...

Maria Magdalena var en av de kvinnor, botade från onda andar och sjukdomar, som följde Jesus och lärjungarna och hjälpte dem med sina tillgångar (Luk 8:2-3). Hon var en av dem som bevittnade Jesu död på korset (Matt 27:56) och det är hon som först upptäcker att graven är tom. Hon är också den första i lärjungekretsen som möter den uppståndne Kristus. Det är för henne han berättar om sin kommande himmelsfärd (Joh 20).

Maria från Magdala gick då till lärjungarna och talade om för dem att hon hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne.

Hon uppfyllde alltså alla rimliga krav på att kallas apostel. Maria från Magdala har till och med kallats "apostlarnas apostel".

http://www.bibelsallskapet.se/sidor/medfors_art_mariamagdalena.html

Knute sa...

Johannes 2:6-10

6 I huset fanns sex stora stenkrukor. De användes vid de judiska reningsceremonierna och rymde omkring hundra liter var.

7-8 Jesus bad tjänarna att fylla dem med vatten. När detta var gjort sa han: Häll upp lite och ge det till hovmästaren.

9 Hovmästaren smakade på vattnet som nu hade förvandlats till vin. Men eftersom han inte visste varifrån det kom - bara tjänarna kände till det - kallade han på brudgummen.

10 Det här är ett utsökt vin, sa han. Du gör minsann inte som alla andra. I vanliga fall serverar ju värden det bästa vinet först, och när alla så småningom är belåtna tar man fram det sämre. Men du har sparat det bästa till sist.

- - -
"Brudgummen" kan referera till Jesus själv. Det finns många Bibelställen där han kallar sig själv för brudgummen: Matt 9:15, Matt 25:1, Matt 25:5, Matt 25:10, Mark 2:19, Mark 2:20, Luk 5:34, Luk 5:35, Joh 2:9.

Anonym sa...

Det var intressant att läsa om ditt möte.
Herren är med dig.

Someone sa...

Du är ett levande bevis på hur religion är lögn och idioti.

Det finns ingen gud, och alla möten', men gud, jesus och vad fan, har alla varit när de vart fulla, tagit droger eller lidit av epilepsi.



Du tänkte aldrig att du drömt om jesus, pga att du har läst gamla testamentet?
Så brukar en normalt funtad person tänka.

Knute sa...

Someone, det var ju vad jag skrev, fattar du inte att jag var ganska så självironisk. Läs innantill:

"jag var halvt medveten om att rösten förmodligen var min egen tanke och armen min egen arm, men det var fascinerande och jag spelade med.

"Var inte ledsen", sa Jesus, "livet är underbart. Livet är här och nu." Sådana saker sa han, allt medan jag blev sömnigare och bibelcitaten jag pluggat i månader flöt in i varandra."

Jag har lite svårt att tänka mig en "övernaturlig" verklighet. Men det är en djup diskussion som kräver många ord.

Knute sa...

Och Tony, tack för dina ord.

Trots att jag har svårt att tänka mig någon gud så är jag religiös i den meningen att jag erkänner mitt beroende av det eviga ändlösa sammanhanget. Människans medvetna jag är som en ficklampa som irrar i universum och bara lyser på en liten fläck i taget. Gud är en praktisk beteckning på x:et i ekvationen, det som inte går att förklara, nämligen att vi lever. Definierad på det viset är Gud samma sak som DNA, dubbelspiralen, tecknet för liv. I begynnelsen var ordet och ordet blev kött. Tecknet kräver protein för att existera.

Om gud är generna förklarar det varför världsreligionerna är så besatta av att kontrollera människans sexualitet. Leve vetenskapen, den blir åtminstone jag mer religiös av än gamla myter.

Anders Branderud sa...

Hej! Jag fann din blogg på google och läste ditt inlägg-
Jag tror sidan www.netzarim.co.il är av intresse för er och dina läsare. Den innehåller forskning om Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret och om hans undervisning. Det är väldigt viktig läsning!

Trevlgi helg! mvh Anders

Skicka en kommentar