Två nikabklädda unga kvinnor som studerar till barnskötare på Tensta vuxengymnasium har nu DO-anmält skolan då rektorn krävt att de tar av sig sina ansiktskynken på skoltid. Muslimorna anser sig förstås "krängta" och hotar att dra detta till domstol om de inte får "rätt" att bemöta våra minsta på detta sätt. På DO fanns förstås en person som uttryckte indignation över skolans tilltag. Heder dock till skolans rektor som säger sig vara helt motvillig att kompromissa.
Se reportaget 02.14 in i sändningen.
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=723792&itemId=470942
Mats Dagerlind skrev 2008 bland annat i en artikel på Aftonbladet Debatt:
"Är slöjor harmlösa tygstycken eller sanktionerad diskriminering? Berikar slöjan vår kultur eller sviker vi invandrarflickor när vi inte vågar sätta upp en gräns för religionsfriheten?
"Om slöjliberalernas logik fått råda för 100 år sedan kan man fråga sig om vi hade haft kvinnlig rösträtt i Sverige i dag, skriver Mats Dagerlind."
Slöjan – ett svek mot kvinnorna?
Nedanstående har jag fått berättat för mig av en svensk forskare som studerat muslimska communities i Sverige.
På Lärarhögskolan i Stockholm är man tveksam över de unga kvinnor som kommer dit i burka. Dessa kvinnor menar att den burka de har är ett sätt att bevara hedern, och det beslutet har deras imam också deltagit i. De kommer sedan då de är utbildade lärare att ta av sig sin burka, säger de också.
Skulle de inte bära burka, skulle de inte få tillåtelse av anhöriga och släkt att utbilda sig. Burkan blir ett sätt att ta sig ur den isolering kvinnorna tvingas till i annat fall.
Frågan är, kommer de sedan att tillåtas att ta av sig burkan, och vill de det överhuvudtaget? Känner de sig självständiga nog då, och kommer de verkligen ha mer "makt" i och gentemot sina familjer genom utbildningen, som de menar att de kommer att få.
Kommer imamerna att gå med på att de tar av sig burkorna, eller kommer kvinnorna att behöva trotsa sina imamer? Jag förstår inte varför imamerna ska lägga sig i hur kvinnor ska vara klädda för att säkra sin heder på ett svenskt universitet. Kan inte dessa män tala i moskéerna, tala om för föräldrarna och anhöriga och släkten att dessa unga kvinnor har sin heder kvar även om de klär sig som en vanlig svensk student, istället för att burkan ska säkra hedern?
Även om det skulle handla om "enbart" slöjor, så resonerar dessa muslimer runt kvinnors heder, om i fall de följer eller inte följer muslimska traditioner. Och hur kan muslimska kvinnor själva känna någon stolthet, som de påstår att de gör, då de går klädda så här? Vad vinner man på att maskera sig och hur tror man att barnen ska kunna lära sig något av en person de knappt kan skönja under alla tyglager? Rösten dämpas och dessutom också hörseln av denna klädsel, synfältet begränsas dessutom.
Åsne Seierstad skriver följande i en bok om sin tid i Afghanistan:
"Det som provocerade mig var alltid ett och detsamma: männens sätt att behandla kvinnorna. Männens överlägsenhet var så inpräglad i dem att den sällan ifrågasattes".
"Hon tappar bort henne hela tiden. Den böljande burkan blir till vilken som helst annan burkha. Himmelsblått överallt. Hennes blick dras mot marken. I gyttjan kan hon skilja hennes smutsiga skor från de andra smutsiga skorna. Hon kan se kanten på de vita byxorna och skymta fållen på den purpurröda klänningen över dem. Med blicken mot marken går hon omkring i basaren efter den fladdrande burkhan. En höggravid burkha kommer pustande efter. Hon försöker hålla jämna steg med de två första burkhornas energiska steg... De går vidare och vrider huvudena åt alla håll för att se sig omkring. Burkha-kvinnorna är som hästar med skygglappar, de kan bara se åt ett håll. Där ögat smalnar går trådgallret över i tjockt tyg som inte medger några blickar åt sidan. Hela huvudet måste vridas. Ytterligare en av burkha-uppfinnarens små knep: en man ska kunna veta vem eller vad hans hustru följer med blicken"
"Burkhan med deras egen lukt. Eftersom så lite luft slipper in och ut har varje burkha sin särskilda lukt. Bibi Guls burkha osar av den obestämda dunst hon omger sig med, gammal andedräkt blandad med söta blommor och något surt. Leila luktar svett och matos. Egentligen stinker alla burkhor i familjen Khan av matos eftersom de hänger på spikar utanför köket. Nu är kvinnorna alldeles rena under burkhorna och kläderna, men grönsåpan och det rosa schampot kämpar mot övermakten. De får snart tillbaka sin egen dunst som burkhorna trycker ner över dem. Lukten av gammal slavinna, lukten av ung slavinna."
Ur Åsne Seierstad ”Bokhandlaren i Kabul” Månpocket 2003.
9 kommentarer:
Hur f-n skall dom kunna arbeta med barn då dom kan risikera at Barnet dom behandlar kan ha avføring som inneholler Griskjøtt
Burkhan gör det omöjligt för en muslimsk kvinna att arbeta och därmed bidra till deden egna familjens uppehälle. Varför ska svenska kvinnor och män slita för invandrarna komna från andra sidan jordklotet, och som hatar både våra lagar,
religion och kultur? Varför vänder de sej inte till ett av de ca trettio muslimska länder som bl.a stenrika Saudiarabien, Egypten, de ofattbart rika emirerna, mm. Hur dumdristiga får får vi vara? Hälsning från L Müller.
Asså ni är verkligen rasismer, förstår ni inte att det är deras religion. Bara för att sverige är protestanter behöver inte alla vara som ni, jag stör mig på sånna som ni, som inte vet vad vi invandrare har kämpat för att komma till detta underbara land, där VISSA förstår oss.
hälsning från Millan
Millan, förstår du inte att kritik av islam inte kan vara rasism? Islam är ingen ras, det är en politisk lära i religiös förklädnad.
"SVERIGE med dess folk och myndigheter är sedan länge utsatt för intensiv eldgivning från islams kulturella jihad. Den islamiska ideologin har skaffat sig långt framskjutna positioner i samhället där man agerar mot demokrati, religionsfrihet och yttrandefrihet."
http://missionxp.webblogg.se/2010/may/riksdagens-okunnighet-ar-ett-storre-hot-an-ra.html
Millan; jag stör mig på sådana som du, som inte vet vad du pratar om. Läs på lite bättre innan du yttrar dig.
Jag talade med en god vän från Libanon igår. Vi hade sett på ett program om Dubai där en kvinnlig fotograf visade bilder som genom att chockera ville visa på tabun som kunde ifrågasättas. Hon menade att nikabbruket inte är ett religiöst fenomen utan ett socialt.
Min vän sa då att bruket att kvinnor täcker sig på detta sätt kommer från stam- och klansamhällen och att det inte är från Koranen eller från islams profet Muhammed. Han har bara sagt att kvinnor ska klä sig anständigt. I olika ökenfolks stamsamhällen finns bruket för att gamla män gifter sig med unga flickor. De övertäcker sina unga fruar för att unga män inte ska titta på dem.
hej är 15 år och mycket troende muslim.
Jag har tyvär inte burka, niqab eller slöja pågrund av att jag inte känner att jag vill ha det justnu, kanske i framtiden.
Nu kanske ni tror att jag är en 15 åring som inte vet ett skit om min religion, ledsen att göra er besvikna men det vet jag. Jag har inte läst ut koranen helt än men håller på
jag vill bara meddela att det är så här det ligger till
- islam är en fantisktisk religion, så som kristedomen och judedomen osv..
skillnaden mellan koranen och biblen är att
i biblen står det mkt om berättelse osv.. (har pratat med en präst) så jag dömer inte utan att veta.
skillnaden mellan koranen/islam och biblen/kristedomen är att islam handlar det mer om att ge och i kristedomen att ta. När man är muslim är den viktigaste reglen att inte vara självisk eller otacksam det är vad jag har lärt mig, som min farfar brukar säga ( som är imam (imam=präst typ) och har varit i mecka och gått runt kaba så nu fattar kanske att han är väldigt troende av sig, men ifl om man är högerhänt, om man skriver med höger och det är en starkaste hand, då ska man ta med vänster och ge med höger. Man ska alltid ge mer än vad man får eller vad man tar.
därför fastar vi också i en månad.
iallfall tillbaka till snacket om niqab,burka osv.
- I koranen står det att man ska täcka sig, man ska inte visa för mkt hud och hår. Det står också att man ska helst bära SLÖJA!!! inte burka elle niqab utan slöja, där man visar fortfarande hela ansiktet. därför vill jag säga att det finns muslimer som läser koranen som har tolkat det som att man ska ha niqab eller burka. och det är självklart allas rätt att då göra vad dom vill
men snälla döm inte min fina underbara religion pågrund av vad folk har tolkat det som.
take care
så muslimsk tjej om din religion är så fin.. vad säger du om dessa hedersmord, där unga tjejer blivit mördade av sin FAR eller BROR pga att de varit ute sent, tagit av sig slöjan, träffat en kille?
hon sa ju nyss "döm inte min fina underbara religion pågrund av vad folk har tolkat det som." Folk tolkar det som de själv vill, koranen har inte lätt språk, endast folk med proffessor nivå BÖR tolka koranen..annars är det lätthänt att man tolkar det med sin egen uppfattning och i sin tur leder till korruption etc
Skicka en kommentar