lördag 5 september 2009

Islamisering av Sverige genom maten

Muslimer frossar under ramadanmånaden med åtföljande hälsorisker och kallar det fasta, och muslimska kvinnor i Rosengård kommer inte utanför dörren med mindre än att sjukvården ordnar särskilda hälsoinsatser med bland annat promenader för dem:

"Blodsockret sjönk hos arabiska kvinnor med diabetes som deltagit i regelbundna organiserade promenader i Malmö i stadsdelen Rosengård."

Motion sänkte blodsockret, Lunds Universitet, Medicinska fakulteten

Ramadan-en hälsofara, Kulturvänster blir pophöger

muslima

“Men så pratar man om integration, som att Rosengårdsborna inte är integrerade. För det är de. Det är snarare svenskarna som inte är integrerade med Rosengårdsborna."

Svenskarna är inte integrerade med Rosengårdsborna, Varjager


Svenskar är som sagt inte integrerade med rosengårdsborna och inte heller tillräckligt mycket med muslimer för att de ska vara nöjda:

"Mat är en del av integrationen och vår tanke är att svenskarna också ska integrera sig, säger Mohammed Charour.”

Coop prövar nytt grepp för att nå muslimer, HD"

Svenskarna ska integreras med islam,
Varjager

2images

baklava

Då vi nu ska ta hänsyn till att muslimer äter utan hänsyn till sina sjukdomar under religiösa förtecken, i Sverige som i Mellanöstern och andra länder, så kan jag bjuda på en favorit jag har. Vi kan nämligen också äta något gott, men inte för att integrera oss med muslimer, utan för att fira de i vår europeiska historia som hindrade muslimers framfart.

Vissa delar av Sydeuropa föll i händerna på muslimerna under deras enorma krigiska expansion. Spanien var exempelvis länge ockuperat av muslimer, men de nordligare delarna av Europa bjöd på motstånd.

Så kära bloggläsare, Varför vi ska äta croissanter!:



"Detta är ingen heltäckande historieskrivning, utan en liten anekdot jag satte ihop i augusti 2008 för att roa mig och andra, och ge oss alla en tankeställare om vår tid just nu.

Vi ska äta croissanter, inte bara för att de är goda. De har en historia väl värd att läsa, och anledningen till uppkomsten är nog så aktuell i dagens Europa.

”Turkiska folk började på allvar att hota det bysantinska riket från och med 1000-talet och framåt. Slaget vid Manzikert 1071 mellan Bysans och det seldjukiska imperiet resulterade i att Anatolien, de centrala området i nuvarande Turkiet, öppnades för erövring. År 1453 intog osmanerna Konstantinopel, nuvarande Istanbul, vilket innebar slutet för det bysantinska riket.

Osmanerna avancerade även söder och österut och hade vid 1500-talets början införlivat stora delar av den arabiska halvön samt nästan hela Nordafrika. Imperiets norra del gränsade till Österrike och Polen. Från mitten på 1500-talet till slutet på 1600-talet var det osmanska riket som mest inflytelserikt och omfattande.”

UD


Man kontrollerade också i perioder Röda Havet, Medelhavet och Persiska viken.

Your info (Süleyman I)


Osmanska riket framhålls idag av vissa som en förebild för ett mångkulturellt Europa.

”Den tolerans som det osmanska riket visade mot oliktänkande är ett av de första exemplen i historien på pluralism och kan tjäna som ett exempel för dagens Europa. Religionstillhörigheten var därför ovidkommande så länge undersåtarna betalade skatt.”

Välkommen till Peter Englund
Föreläsning på Historiedagarna i Västerås, 2005.
”Osmanerna visste värdet av etnisk mångfald”, SvD.



Kruxet med Osmanska riket är att islam var den dominerande religionen. Länderna hade erövrats av osmanerna och de dikterade villkoren i landet. Ledarna i det Osmanska riket var inte nöjda trots sitt rikes enorma utbredning, utan försökte gång på gång bland annat inta Österrike. Hela Balkanhalvön (inklusive Ungern) var osmanskt efter den turkiska segern i slaget vid Mohács 1526. Wien var den stad som stod i vägen för fortsatt osmansk expansion in i Centraleuropa.

1683 var det dags igen att försöka inta Europa och man gav sig på Wien igen;
”Peter Wendler, som var bagare i den vackra staden, var en natt under 1683 på väg till sitt arbete, och fick till sin fasa se en turkisk här utanför stadsporten. Peter Wendler slog omedelbart larm, och en belägring av staden avvärjdes, osmanerna misslyckades.

Stadens borgmästare tackade den vaksamme bagaren, som fick ett stort erkännande. Peter Wendler bakade bland andra bakverk något som kallades ”Kipfel” (ett slags giffel). I degen bakades det in lite smör och formen fick inspiration av ovanstående händelse. Brödet formades efter halvmånen i den turkiska (osmanska) flaggan.”

(Googels och min översättning från danskan.)

Danske konditorer

För att fira att vi har vår västerländska kultur kanske vi ska ta en extra croissant och verkligen skänka en tanke till de modiga österrikarna som med benäget bistånd lyckades driva bort muslimerna. Men också äta en med tanken att vi igen är under ”belägring”, och inte accepterar mångkulturen som den håller på att växa fram. Och definitivt inte accepterar det osmanska riket som en förebild.

”At the siege of Vienna in 1683 Islam seemed poised to overrun Christian Europe. We are in a new phase of a very old war.”

Bloggen Gates of Vienna


”Vi känner oss också främmande för den människosyn och världsbild som islam representerar, en apartheidliknande och fascistoid ideologi där nazismens vita arier helt sonika bytts ut mot umma, det gud i behagliga herrefolket.”

”Öppet brev till Islamiska förbundet i Sverige”, Bloggen Islamofoben


Bilden ovan lånad från Atlas Shrugs."


Och man måste inte frossa i mat och sötsaker för att må gott, inte ens i de smarriga croissanterna!



*
"Diabetes hos muslimer

Många aspekter på religionens positiva inverkan på diabetesvården gavs men det finns också problem. Ramadan som är muslimernas fastemånad då det bara är tillåtet att äta efter solens nedgång ställer till problem för diabetiker. Det är dock tillåtet att undantas från fastan men det är inte populärt bland muslimer med diabetes och man kan räkna med att 80% av alla typ 1 diabetiker genomför Ramadan såsom föreskrivet. Hjälpen från sjukvården måste därför inriktas på att hjälpa till att ändra insulindoserna så att hypoglukemier undvikes snarare än att försöka få patienterna att inte fasta."

Rapporter från International Diabetes Federation-mötet 2006, Den 19:e världsdiabeteskongressen genomfördes i Kapstaden i Sydafrika 3-7 december, Diabetolognytt Nummer 1, 2007


Läkarna ska också vara mer kulturellt lyhörda trots att muslimerna upphör också med sin tablett- och insulinmedicinering under ramadan. Kan läkare råda människor hur de ska sköta sig under ett maraton, kan de också bry sig om muslimer, är åsikterna hos en diabetesforskare i Belgien.

”All over the world diabetics patients fast on Ramadan en-masse. ”There are treatment schedules which make it possible also for diabetes patients to fast, but owning to our lack of cultural empathy, well organized and evaluated informative programs for this group are lacking.”

Belgium: 70% of diabetics fast on Ramadan, Islam in Europe

sds

1 kommentarer:

Knute sa...

Egyptisk politi har begynt å arrestere mennesker som drikker og spiser på dagtid under Ramadan. Det kan være risikabelt at drikke og spise i løbet af dagen i Egypten i denne tid. Disse dage er det den muslimske fastemåned Ramadan, og ifølge avisen al-Arabiya har egyptiske politifolk arresteret flere mennesker, der spiste og drak på gaden.

http://www.document.no/2009/09/vil_omgjore_egypt_til_taliban-.html

Skicka en kommentar